×

Akcyza za samochód & Rejestracja auta

Wykorzystaj nasze usługi i uniknij formalności. Szybko, łatwo i bezpiecznie.

AKCYZA

WARSZAWA.PL

07 czerwca 2024

Zablokowane hamulce – jakie są przyczyny i objawy tego zjawiska oraz co robić, gdy dojdzie do awarii?

AKCYZA

WARSZAWA.PL

Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.

Zadzwoń do nas

+ 48 509 274 704

Napisz do nas

kontakt@akcyzawarszawa.pl

Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl

Zakres Usług 

 

Akcyza za samochód

 

Rejestracja samochodu

 

Ubezpieczenia

 

Tłumaczenia dokumentów

 

Opinia rzeczoznawcy

 

Doradztwo w zakupie auta

W sprawnym układzie hamulcowym klocki są dociskane do tarcz wyłącznie po naciśnięciu na pedał hamulca. Niektóre awarie sprawiają jednak, że hamulce się blokują. Wówczas klocki w mniejszym lub większym stopniu nieustannie ocierają o tarcze. W efekcie wzrasta zużycie elementów układu hamulcowego, zwiększa się spalanie, a także podnosi się temperatura w układzie, co ostatecznie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
 
Jakie są najczęstsze powody blokowania hamulców oraz jak można im zaradzić?
 

Zablokowane hamulce mogą być spowodowane problemami z zaciskiem hamulcowym

 

Jednym z najczęstszych powodów blokowania się hamulców jest awaria zacisków. Przyczyną problemu może być ich zanieczyszczenie – osady i pył z klocków hamulcowych pokrywają elementy zacisku, co uniemożliwia ich prawidłowe działanie. W takiej sytuacji pomóc powinno oczyszczenie zacisku. Jeżeli jednak okaże się, że zacisk uległ uszkodzeniu lub jest pokryty korozją, konieczna będzie wymiana elementu – nowe zaciski można dobrać na
https://deler.pl/c/uklad-hamulcowy/zacisk-hamulca  . Uszkodzenie nie od razu oznacza jednak konieczność zakupu całego zacisku.
 
Jeżeli elementy takie jak korpus i jarzmo zacisku nie mają na swojej powierzchni uszkodzeń oraz śladów korozji, wystarczająca może okazać się regeneracja zacisku. W takiej sytuacji można wejść na
https://deler.pl/c/uklad-hamulcowy/hamulce-tarczowe/reparaturki-zaciskow  i zaopatrzyć się w zestaw naprawczy. Elementy wchodzące w skład zestawów naprawczych pozwalają odzyskać sprawność ruchomych podzespołów zacisku, które odpowiadają za dociskanie klocka do tarczy hamulcowej – m.in. prowadnic czy tłoczków. W efekcie powrót klocka do pozycji neutralnej przestanie być utrudniony i znów będzie odbywał się płynnie.
 

Jeżeli zaciski są w porządku, warto przyjrzeć się klockom hamulcowym

 

Inny możliwy powód zablokowania hamulców to przekrzywiony klocek hamulcowy. Taka sytuacja może się zdarzyć, jeżeli dojdzie do mocnego zużycia klocków, a także wskutek błędów popełnionych podczas montażu. Wówczas fragment powierzchni okładziny ciernej klocka nieustannie styka się z tarczą hamulcową – prowadzi to również do zniszczenia tarczy oraz przyspieszonego zużycia elementów zacisku. Dlatego w takim przypadku warto możliwie szybko wymienić klocki hamulcowe na nowe – nie tylko przywróci to sprawność hamowania, ale pozwoli również uniknąć większych wydatków na wymianę dodatkowych podzespołów układu. Klocki hamulcowe mogą się również zapiekać w zaciskach z powodu korozji – zdarza się to przede wszystkim w autach użytkowanych sporadycznie na krótkich dystansach. Wówczas wystarczające powinno być oczyszczenie elementów.
 

Przyczyną mogą być również problemy z pompą lub przewodami hamulcowymi

 

Przyczyną zablokowania hamulców może być także pompa hamulcowa – szczególnie jeżeli zaniedba się terminy wymiany płynu hamulcowego. Z czasem w płynie pojawiają się zanieczyszczenia, które utrudniają ruch tłoka pompy.
W efekcie nie cofa się on do końca po odpuszczeniu hamulca, a klocek w jakimś stopniu cały czas naciska na tarczę. Wówczas konieczna jest regeneracja, a w przypadku poważnych uszkodzeń zakup nowej pompy, a także oczywiście wymiana płynu.
 
Przepływ płynu hamulcowego może być utrudniony nie tylko przez wytrącające się w nim zanieczyszczenia. Winne mogą być również elastyczne przewody hamulcowe, które uległy zużyciu. Wewnętrzny rozpad przewodów stanowi przeszkodę w cofnięciu się płynu po odpuszczeniu pedału hamulca. W takiej sytuacji koniecznie trzeba wymienić przewody oraz płyn hamulcowy, w którym prawdopodobnie znajdują się oderwane skrawki przewodów.
 

A co jeżeli blokują się hamulce bębnowe?

 

Niektóre modele samochodów wykorzystują na tylnej osi hamulce bębnowe. Do ich blokowania dochodzi zwykle, gdy uszkodzeniu ulegną gumowe osłonki na cylinderkach. Wówczas zanieczyszczenia zaczynają się przedostawać pod osłonki, a ruch cylinderków jest utrudniony i trzeba je wymienić na nowe. Oprócz tego możliwe jest jeszcze zablokowanie dźwigni ręcznego – szczególnie jeżeli samochód długo stoi zaparkowany z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Prowadzi to do rozwoju ognisk korozji, które ograniczają swobodę ruchu linki. W skrajnym przypadku może dojść nawet do jej zerwania.
 

Objawy zablokowanych hamulców

 

Jeżeli podejrzewamy, że w naszym aucie doszło do zablokowania hamulców, należy zwrócić szczególną uwagę na następujące objawy:
 
-wzrost spalania;
-spadek osiągów;
-utrudniony swobodny obrót koła po uniesieniu auta na podnośniku;
-gorące felgi;
-wycieki płynu hamulcowego na felgę;
-zapach spalenizny w okolicy koła;
-„cykanie” rozgrzanej tarczy hamulcowej, która stygnie na postoju.
 
Po zaobserwowaniu wymienionych symptomów należy możliwie szybko przeprowadzić kontrolę układu hamulcowego. Jego sprawność znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy, a usterki mogą powodować groźne sytuacje na drodze.

Potrzebujesz więcej wiedzy?

03 czerwca 2024
W obliczu rosnących wymagań środowiskowych i technologicznych rewolucji, pojazdy hybrydowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na globalnych rynkach motoryzacyjnych, w tym w Polsce. Oprócz korzyści ekologicznych, właściciele tych pojazdów mogą
02 czerwca 2024
Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy to ważny, ale często skomplikowany proces dla wielu kierowców w Polsce. Aby uniknąć problemów i opóźnień, kluczowe jest zebranie wszystkich niezbędnych dokumentów i dokładne zapoznanie
19 maja 2024
Akcyza za samochód stanowi znaczący element finansowej rzeczywistości każdego, kto zdecyduje się na import pojazdu lub zakup nowego samochodu w Polsce. Jest to podatek, który należy uiścić nie tylko ze