×

Akcyza za samochód & Rejestracja auta

Wykorzystaj nasze usługi i uniknij formalności. Szybko, łatwo i bezpiecznie.

AKCYZA

WARSZAWA.PL

Sprawdzenie tubosprężarek Genesis Turbo
15 kwietnia 2024

Układy w samochodzie: Kluczowe informacje, które każdy kierowca powinien znać

AKCYZA

WARSZAWA.PL

Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.

Zadzwoń do nas

+ 48 509 274 704

Napisz do nas

kontakt@akcyzawarszawa.pl

Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl

Zakres Usług 

 

Akcyza za samochód

 

Rejestracja samochodu

 

Ubezpieczenia

 

Tłumaczenia dokumentów

 

Opinia rzeczoznawcy

 

Doradztwo w zakupie auta

Układy w samochodzie, począwszy od BAS (Brake Assist System), który wykrywa hamowanie awaryjne i zwiększa moc hamowania do maksimum, skracając drogę hamowania, po EBD (Electronic Brakeforce Distribution) optymalnie rozdzielający siłę hamowania między kołami, zwiększając bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy, stanowią kluczowe części samochodu po polsku, które każdy kierowca powinien znać. Dodatkowo, AFL (Adaptive Forward Lighting) dostosowuje reflektory w zależności od prędkości samochodu i kąta kierownicy, zapewniając optymalne oświetlenie w zakrętach i na skrzyżowaniach, co podkreśla znaczenie zaawansowanych systemów oświetleniowych dla bezpieczeństwa.

 

Ponadto, rozwiązania takie jak City Safety, automatyczny system hamowania awaryjnego wykrywający przeszkody i pieszych, i w razie potrzeby aktywujący hamulce, czy TSR (Traffic Sign Recognition) rozpoznający znaki drogowe i alarmujący kierowcę, zapewniając przestrzeganie ograniczeń prędkości i innych przepisów ruchu drogowego, są nieodłącznymi czesciami w samochodzie wspierającymi bezpieczeństwo i komfort jazdy. Artykuł ten zagłębia się w budowę samochodu po polsku, eksplorując kluczowe uklady w samochodzie i omawiając ich wpływ na współczesną motoryzację.

 

ABS – system zapobiegający blokowaniu kół

 

System ABS (Antyblokujący System Hamulcowy) to kluczowy układ w samochodzie, który zapobiega blokowaniu się kół podczas intensywnego hamowania. Dzięki temu kierowca może zachować kontrolę nad pojazdem i unikać przeszkód nawet w trudnych warunkach drogowych. Poniżej przedstawiono szczegółowe informacje dotyczące działania i składników systemu ABS:

 

Składniki Systemu ABS:

 

  • Czujniki prędkości kół: Monitorują prędkość obrotową każdego koła i przesyłają dane do jednostki sterującej.
  • Jednostka sterująca (ECU): Analizuje otrzymane sygnały i w razie potrzeby aktywuje system, aby zapobiec blokowaniu kół.
  • Modulator hydrauliczny: Reguluje ciśnienie w układzie hamulcowym, zapewniając optymalne hamowanie
  • bez ryzyka zablokowania kół.

 

Działanie Systemu ABS:

 

  • Podczas intensywnego hamowania, jeśli jedno lub więcej kół zaczyna się blokować, system ABS natychmiast reaguje.
  • ECU, odbierając sygnały z czujników prędkości, szybko dostosowuje ciśnienie hamowania w poszczególnych kołach, zapewniając ich stabilność i zapobiegając blokadzie.
  • Kierowca może odczuwać delikatne wibracje na pedale hamulca, co jest sygnałem aktywacji systemu ABS.

 

Wskazówki dotyczące użytkowania ABS:

 

  • Podczas hamowania z systemem ABS należy mocno nacisnąć pedał hamulca i jednocześnie delikatnie kierować pojazdem, aby uniknąć przeszkód.
  • Regularne sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego i stosowanie wysokiej jakości części zapewnia prawidłowe funkcjonowanie systemu ABS.
  • Systemy takie jak ABS są coraz częściej standardowym wyposażeniem nowych pojazdów, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

 

Dzięki systemowi ABS kierowcy mogą cieszyć się większym bezpieczeństwem podczas nagłego hamowania, co jest nieocenione zwłaszcza w nieprzewidywalnych warunkach drogowych.

 

ESP – elektroniczny system stabilności pojazdu

 

ESP (Electronic Stability Program), znany również pod różnymi nazwami takimi jak ESC, DSC, VDC czy CST, to elektroniczny system stabilności pojazdu, który odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowej trajektorii pojazdu podczas nagłych manewrów lub na śliskiej nawierzchni. System ten korzysta z danych z różnych czujników, w tym prędkości, obrotów kół, przyspieszenia bocznego, kąta skrętu kierownicy oraz ciśnienia w układzie hamulcowym.

 

Jak działa ESP:

 

  • Porównanie trajektorii: ESP porównuje rzeczywistą ścieżkę pojazdu z zamierzoną i wprowadza korekty, aby zapobiec poślizgowi lub utracie kontroli.
  • Korekta przez hamowanie: System osiąga to poprzez selektywne hamowanie poszczególnych kół i regulację mocy silnika.
  • Działanie w przypadku understeer i oversteer: Kiedy ESP wykryje understeer (poślizg kół przednich), hamuje zewnętrzne tylne koło, tworząc siłę korygującą. W przypadku oversteer (poślizg kół tylnych), hamuje wewnętrzne przednie koło.

 

Znaczenie i obowiązkowość ESP:

 

  • Od 2014 roku system ESP jest obowiązkowy w nowych samochodach w UE, co podkreśla jego znaczenie w poprawie bezpieczeństwa drogowego.
  • ESP wykorzystuje systemy ABS i TCS do kontrolowania kierunku pojazdu, co jest szczególnie ważne podczas nagłych manewrów.

 

Utrzymanie i znaczenie ESP:

 

  • Regularna konserwacja i naprawy są kluczowe dla właściwego funkcjonowania ESP oraz innych systemów bezpieczeństwa w pojeździe.
  • Chociaż ESP znacząco poprawia bezpieczeństwo, nie zastępuje umiejętności kierowcy i nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa.

 

System ESP jest przykładem zaawansowanej technologii motoryzacyjnej, która znacząco przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa i stabilności pojazdu, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych.

 

ASR – system kontroli trakcji

 

System ASR (Acceleration Slip Regulation), czyli system regulacji poślizgu podczas przyspieszania, jest niezwykle ważnym elementem współczesnych samochodów, zwiększającym bezpieczeństwo poprzez kontrolowanie trakcji kół. Jego działanie jest kluczowe w różnych sytuacjach drogowych:

 

  • Podczas ruszania: Szczególnie na śliskich powierzchniach, jak mokra czy oblodzona droga.
  • Przy gwałtownym przyspieszaniu: Na przykład po zmianie biegów lub włączeniu się do ruchu.
  • Na wzniesieniach i spadkach: Utrzymuje trakcję, zapobiegając poślizgowi.
  • Przy przyspieszaniu w zakrętach: Zabezpiecza przed utratą kontroli nad pojazdem.

 

ASR monitoruje prędkości kół w czasie rzeczywistym i redukuje moment obrotowy w przypadku wykrycia krytycznej różnicy prędkości między kołami napędzanymi a nienapędzanymi. System ten można wyłączyć ręcznie za pomocą przycisku na desce rozdzielczej, co może być przydatne w specyficznych warunkach, takich jak głęboki śnieg czy błoto, gdzie trakcja jest znacznie ograniczona. Regularne przeglądy i konserwacja układu hamulcowego są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania systemu ASR.

 

Korzyści płynące z ASR to przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo zarówno dla kierowcy, jak i innych użytkowników drogi. System ten jest szczególnie przydatny w zapobieganiu wypadkom spowodowanym przez utratę trakcji, na przykład podczas ruszania na śliskiej nawierzchni.

 

Aktywny tempomat – ACC

 

Aktywny tempomat (ACC) to zaawansowany system wspomagający kierowcę, który automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do warunków ruchu drogowego, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy. System ten wykorzystuje radary lub lidary umieszczone w grillu przednim lub lusterku wstecznym do monitorowania odległości i prędkości pojazdu poprzedzającego. Kierowca może ustawić żądaną prędkość i odległość za pomocą interfejsu pojazdu, a system ACC dostosuje prędkość, aby utrzymać bezpieczną odległość.

 

Funkcje i korzyści z ACC:

 

  • Utrzymanie prędkości i odległości: ACC utrzymuje ustawioną prędkość, automatycznie zwalnia, gdy wykryje przeszkodę na drodze, i utrzymuje ustawioną odległość od pojazdu znajdującego się przed samochodem.

    Zmniejszenie zmęczenia kierowcy: Długie trasy stają się mniej męczące dzięki automatycznemu dostosowywaniu prędkości, co pozwala kierowcy skupić się na prowadzeniu pojazdu.

    Poprawa bezpieczeństwa: Automatyczne dostosowywanie prędkości i utrzymanie odległości zmniejsza ryzyko kolizji.

 

  • Technologia i integracja z innymi systemami:ACC często współpracuje z innymi zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, takimi jak systemy rozpoznawania znaków drogowych, kamery z wizją nocną oraz systemy diagnostyczne online. Nowoczesne tempomaty adaptacyjne, jak ICC (Intelligent Cruise Control), automatycznie dostosowują prędkość, aby zachować bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego, korzystając z radaru umieszczonego na przedniej szybie.

 

System ACC, mimo że jest bezpieczny, nie zastępuje uwagi i ostrożności kierowcy. Regularne przeglądy techniczne i dbałość o prawidłowe funkcjonowanie systemu są kluczowe dla zachowania jego efektywności i niezawodności.

 

Systemy wspomagające parkowanie i monitorujące martwe pole – BLIS

 

Systemy wspomagające parkowanie oraz monitorujące martwe pole, takie jak BLIS (Blind Spot Information System), odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy. BLIS używa kamer lub czujników radarowych do monitorowania obszarów poza bezpośrednim zasięgiem widzenia kierowcy, a także informuje o pojeździe znajdującym się w martwym polu za pomocą sygnałów wizualnych lub dźwiękowych.

 

Systemy parkowania:

 

  • Czujniki ultradźwiękowe: Emitują fale ultradźwiękowe, które odbijają się od przeszkód, umożliwiając obliczenie odległości.

 

Systemy oparte na kamerach: Zapewniają wizualizację obszaru za lub wokół pojazdu, co ułatwia manewrowanie.

 

Korzyści: Zwiększają bezpieczeństwo i wygodę podczas parkowania, minimalizując ryzyko kolizji.

 

  • BLIS (Blind Spot Information System):
  • Działanie: Monitoruje boczne i tylne obszary wokół pojazdu, wykorzystując do tego kamery i radary.

 

 

Alertowanie kierowcy: Gdy pojazd wjedzie w martwe pole, system aktywuje LED-owe światła ostrzegawcze w lusterkach bocznych.

Redukcja wypadków: Statystyki wskazują, że BLIS może zmniejszyć liczba wypadków podczas zmiany pasów ruchu o 23%.

 

Systemy takie jak Ford Focus Active Park Assist, które wspomagają zarówno w parkowaniu równoległym, jak i prostopadłym, korzystają z radarów i czujników parkowania do lokalizowania miejsca parkingowego i manewrowania pojazdem. Warto jednak pamiętać, że mimo zaawansowania technologicznego, kierowcy powinni zawsze zachować czujność i nie polegać wyłącznie na systemach wspomagających.

 

Podsumowanie i przyszłość systemów elektronicznych w samochodach

 

Zrozumienie kluczowych układów w samochodzie, takich jak ABS, ESP, ASR, ACC oraz BLIS, jest niezbędne dla każdego kierowcy, dążącego do zapewnienia bezpieczeństwa oraz komfortu podczas jazdy. Technologie te nie tylko pomagają w codziennym poruszaniu się po drogach, ale też znacząco przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka wypadków i poprawy ogólnej kontroli nad pojazdem. Dokładna wiedza na temat działania i konserwacji tych systemów pozwala na pełniejsze i bardziej świadome korzystanie z możliwości, jakie oferuje współczesna motoryzacja.

 

Oprócz zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę, ważnym aspektem użytkowania samochodu jest także odpowiednie ubezpieczenie. Wybór właściwego pakietu ubezpieczeniowego gwarantuje spokój i bezpieczeństwo finansowe w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń na drodze. Potrzebujesz taniego ubezpieczenia samochodu? Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl. Dzięki temu artykułowi mamy nadzieję, że czytelnicy poczują się bardziej pewni swoich umiejętności wyboru i użytkowania krytycznych systemów samochodowych, a także odpowiedniego ubezpieczenia, które zaewidencjonuje bezpieczeństwo zarówno ich, jak i ich pojazdu.

 

FAQs

 

  • Jakie układy znajdują się w samochodzie?W samochodzie można wyróżnić kilka kluczowych układów, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie pojazdu. Należą do nich między innymi: układ hamulcowy, układ wydechowy, układ chłodzenia, układ rozrządu silnika oraz układ zawieszenia.

 

  • Jakie systemy bezpieczeństwa i komfortu są obecne w nowoczesnych samochodach?Współczesne samochody są wyposażone w szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Wśród nich znajdują się systemy antypoślizgowe takie jak ABS, BAS, EBD, ASR, ESP, które poprawiają bezpieczeństwo hamowania. Ponadto, auta mogą być wyposażone w systemy takie jak ACC (adaptive cruise control), BLIS (system monitorowania martwego pola), Lane Assist (asystent pasa ruchu) czy AFL (adaptacyjne światła przednie).

 

  • Jakie elementy są obowiązkowe w wyposażeniu samochodu w Polsce?W Polsce każdy samochód musi być wyposażony w czytelną, dobrze oświetloną i prawidłowo zamontowaną tablicę rejestracyjną, trójkąt ostrzegawczy oraz sprawna gaśnica. Choć nie jest to wymagane prawnie, zaleca się również posiadanie w pojeździe kamizelki odblaskowej oraz apteczki z zestawem do pierwszej pomocy.

 

  • Co jeszcze warto mieć w samochodzie oprócz obowiązkowego wyposażenia?Poza obowiązkowym wyposażeniem, zaleca się, aby kierowcy mieli w swoich pojazdach również apteczkę, kamizelkę odblaskową, linkę holowniczą, zapas żarówek, a także inne przydatne akcesoria jak wideorejestrator, uchwyt na telefon, słuchawka bluetooth, ładowarka samochodowa czy alkomat. W okresie zimowym przydatne mogą być również skrobaczki do szyb.

Potrzebujesz więcej wiedzy?

03 czerwca 2024
W obliczu rosnących wymagań środowiskowych i technologicznych rewolucji, pojazdy hybrydowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na globalnych rynkach motoryzacyjnych, w tym w Polsce. Oprócz korzyści ekologicznych, właściciele tych pojazdów mogą
02 czerwca 2024
Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy to ważny, ale często skomplikowany proces dla wielu kierowców w Polsce. Aby uniknąć problemów i opóźnień, kluczowe jest zebranie wszystkich niezbędnych dokumentów i dokładne zapoznanie
19 maja 2024
Akcyza za samochód stanowi znaczący element finansowej rzeczywistości każdego, kto zdecyduje się na import pojazdu lub zakup nowego samochodu w Polsce. Jest to podatek, który należy uiścić nie tylko ze