Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Kiedy ubezpieczyciel odmawia naprawy w ASO, wielu właścicieli pojazdów nie wie, jak bronić swoich praw. Jednak zgodnie z aktualnymi przepisami, poszkodowany ma pełne prawo wybrać sposób likwidacji szkody z polisy OC sprawcy, włącznie z naprawą w autoryzowanym serwisie.
Ponadto, Sąd Najwyższy jednoznacznie orzekł, że poszkodowany ma prawo do naprawy z wykorzystaniem oryginalnych części, szczególnie jeśli wcześniej serwisował pojazd w ASO. Przede wszystkim warto wiedzieć, że w przypadku szkody częściowej, ubezpieczyciel nie może odmówić naprawy w wybranym przez nas warsztacie.
W tym poradniku przedstawimy kompleksowe informacje o Twoich prawach w 2025 roku, skutecznych metodach negocjacji z ubezpieczycielem oraz krokach, jakie możesz podjąć w przypadku odmowy naprawy w ASO.
Przepisy dotyczące napraw samochodów w ASO przechodzą znaczące zmiany w 2025 roku. Przede wszystkim, nowe regulacje wprowadzone w lipcu 2024 roku dotyczące cyberbezpieczeństwa wpływają na sposób, w jaki warsztaty mogą przeprowadzać naprawy.
W obecnym stanie prawnym, nawet 20% części w nowszych pojazdach wymaga specjalnego zaprogramowania lub "wybudzenia" przez systemy elektroniczne. Jednakże producenci pojazdów mogą teraz blokować każdy nieautoryzowany dostęp do systemów pojazdu, powołując się na względy bezpieczeństwa.
Ponadto warsztaty muszą posiadać licencjonowane narzędzia i oprogramowanie dla każdej marki samochodu. Dostęp do informacji technicznych, który teoretycznie powinien być zagwarantowany przez prawo, często jest ograniczony lub udostępniany w skomplikowanych formatach.
Kluczowe zmiany w regulacjach na rok 2025 obejmują:
Przede wszystkim, zgodnie z dyrektywą o prawie do naprawy, producenci będą zobowiązani do udostępniania części zamiennych w rozsądnych cenach. Dodatkowo, naprawa będzie możliwa nie tylko w autoryzowanych serwisach, ale także w niezależnych zakładach naprawczych.
Istotną zmianą jest również utworzenie europejskiej platformy naprawczej, która ma ułatwić konsumentom znalezienie odpowiednich warsztatów. W przypadku napraw gwarancyjnych, konsumenci otrzymają dodatkowy rok gwarancji, jeśli zdecydują się na naprawę zamiast wymiany produktu.
Autoryzowane stacje obsługi (ASO) coraz częściej spotykają się z odmowami ubezpieczycieli dotyczącymi napraw pojazdów. Statystyki pokazują, że rynek kancelarii odszkodowawczych, zajmujących się takimi sprawami, osiągnął wartość 700 milionów złotych.
Wiek samochodu stanowi jeden z głównych powodów odmowy naprawy w ASO. Większość firm ubezpieczeniowych ogranicza możliwość naprawy w ASO dla pojazdów powyżej 10 lat. Ponadto, starsze pojazdy są bardziej narażone na poważne uszkodzenia, a koszty ich naprawy mogą przewyższyć wartość samochodu.
Kolejnym istotnym powodem odmów jest kwestia kosztów części oryginalnych. Ubezpieczyciele preferują tańsze zamienniki, podczas gdy ASO wymaga stosowania oryginalnych części. Jednakże, zgodnie z prawem, w przypadku szkody z OC sprawcy, poszkodowany ma prawo żądać naprawy z wykorzystaniem oryginalnych części, szczególnie jeśli obniżyłoby to wartość pojazdu przy sprzedaży.
Przede wszystkim brak odpowiedniej dokumentacji serwisowej może skutkować odmową naprawy. W przypadku pojazdów regularnie serwisowanych w ASO, ubezpieczyciel powinien uwzględnić historię serwisową przy podejmowaniu decyzji o naprawie. Warto zaznaczyć, że właściciel warsztatu ponosi pełną odpowiedzialność za przekazane mu mienie, włącznie z dokumentacją.
ASO często staje przed dylematem związanym z kosztorysami napraw. Różnice w wycenach między ASO a ubezpieczycielami dotyczą głównie:
W przypadku odmowy naprawy w ASO przez ubezpieczyciela, właściciel pojazdu ma prawo złożyć odwołanie. Podstawą prawną jest ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
Skuteczne odwołanie wymaga starannego przygotowania dokumentacji. Niezbędne dokumenty obejmują:
Odwołanie można złożyć na trzy sposoby: pisemnie (osobiście lub pocztą), ustnie (telefonicznie lub w oddziale), lub drogą elektroniczną. Najskuteczniejszą metodą jest wysłanie listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
W uzasadnieniu odwołania należy przedstawić konkretne argumenty i powołać się na stosowne przepisy prawne. Przede wszystkim warto wskazać kwotę, jakiej się domagamy oraz załączyć dokumenty potwierdzające nasze stanowisko.
Ubezpieczyciel ma 30 dni na rozpatrzenie odwołania. W przypadku spraw skomplikowanych termin może zostać wydłużony do 60 dni, ale ubezpieczyciel musi o tym poinformować zainteresowaną stronę.
Na złożenie odwołania mamy 3 lata od momentu otrzymania decyzji. Jednakże w przypadku szkód wynikających z przestępstwa, termin przedawnienia wynosi 20 lat.
Jeśli ubezpieczyciel nie dotrzyma terminu rozpatrzenia reklamacji lub nie udzieli odpowiedzi, przyjmuje się, że odwołanie zostało rozpatrzone zgodnie z wolą klienta. W przypadku negatywnej decyzji, możemy skierować sprawę do Rzecznika Finansowego lub na drogę sądową.
Skuteczne negocjacje z ubezpieczycielem wymagają odpowiedniego przygotowania i znajomości procedur. Negocjatorzy z doświadczeniem potrafią zamknąć proces likwidacji szkody w krótkim czasie, zapewniając optymalne warunki dla klienta.
Podstawą skutecznych negocjacji jest prawidłowo prowadzona dokumentacja. Historia ubezpieczeniowa pojazdu dostępna jest w bazie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego od 2004 roku dla polis OC i od 2006 roku dla ubezpieczeń AC. Przede wszystkim należy gromadzić:
Dokładna dokumentacja pozwala udowodnić ubezpieczycielowi, że proponowana kwota odszkodowania jest zaniżona. Ponadto historia serwisowa wpływa na wartość pojazdu i może być kluczowym argumentem w negocjacjach.
Rzeczoznawca samochodowy odgrywa kluczową rolę w procesie negocjacji z ubezpieczycielem. Przeprowadza szczegółową analizę techniczną pojazdu, dokumentuje uszkodzenia i przygotowuje profesjonalną ekspertyzę.
Ekspertyza rzeczoznawcy zawiera istotne elementy:
Współpraca z rzeczoznawcą znacząco zwiększa szanse na uzyskanie korzystnego odszkodowania. Specjaliści potrafią skutecznie reprezentować interesy właściciela pojazdu w negocjacjach dotyczących wysokości odszkodowania. Natomiast ich ekspertyza stanowi podstawę do dalszych działań ubezpieczyciela.
Warto zaznaczyć, że rzeczoznawca pomaga również w weryfikacji kosztorysu naprawy przedstawionego przez ubezpieczyciela. Dzięki jego wsparciu możliwe jest zakwestionowanie zaniżonych stawek za roboczogodziny czy nieuzasadnionego stosowania zamienników zamiast oryginalnych części.
Znajomość swoich praw podczas naprawy pojazdu w ASO stanowi kluczowy element skutecznej ochrony własnych interesów. Przede wszystkim warto pamiętać, że poszkodowany ma pełne prawo do naprawy z wykorzystaniem oryginalnych części, szczególnie w przypadku regularnego serwisowania pojazdu w autoryzowanym serwisie.
Właściwe przygotowanie dokumentacji oraz współpraca z rzeczoznawcą znacząco zwiększają szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy. Natomiast w przypadku odmowy ze strony ubezpieczyciela, proces odwoławczy daje nam możliwość skutecznej obrony swoich racji.
Nowe regulacje na rok 2025 wprowadzają dodatkowe zabezpieczenia dla właścicieli pojazdów, jednak wymagają też większej świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa i procedur naprawczych. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie zapoznać się ze swoimi prawami i konsekwentnie ich bronić podczas negocjacji z ubezpieczycielem.
Q1. Czy ubezpieczyciel może odmówić naprawy w ASO? Ubezpieczyciel nie może odmówić naprawy w ASO w przypadku szkody częściowej. Poszkodowany ma prawo wybrać warsztat, w którym chce naprawić swój pojazd, włącznie z autoryzowanym serwisem.
Q2. Jakie są najczęstsze powody odmowy naprawy w ASO przez ubezpieczyciela? Najczęstsze powody to wiek pojazdu (zwykle powyżej 10 lat), wysokie koszty oryginalnych części oraz brak odpowiedniej dokumentacji serwisowej. Ubezpieczyciele często preferują tańsze zamienniki zamiast oryginalnych części.
Q3. Jak przygotować się do negocjacji z ubezpieczycielem w sprawie naprawy w ASO? Kluczowe jest dokładne dokumentowanie historii serwisowej pojazdu, gromadzenie faktur za naprawy i przeglądy oraz współpraca z rzeczoznawcą. Profesjonalna ekspertyza może znacząco wzmocnić pozycję negocjacyjną.
Q4. Jakie kroki należy podjąć w przypadku odmowy naprawy w ASO przez ubezpieczyciela? Należy złożyć oficjalne odwołanie, przygotowując odpowiednią dokumentację, w tym kosztorys naprawy z ASO i ekspertyzy rzeczoznawców. Odwołanie można złożyć pisemnie, ustnie lub elektronicznie w ciągu 3 lat od otrzymania decyzji.
Q5. Jakie zmiany w prawie dotyczącym napraw w ASO przewiduje się na rok 2025? W 2025 roku przewiduje się wprowadzenie systemu SERMI, zapewniającego niezależnym warsztatom dostęp do informacji technicznych, oraz utworzenie europejskiej platformy naprawczej. Dodatkowo, producenci będą zobowiązani do udostępniania części zamiennych w rozsądnych cenach.
Potrzebujesz więcej wiedzy?