×

Akcyza za samochód & Rejestracja auta

Wykorzystaj nasze usługi i uniknij formalności. Szybko, łatwo i bezpiecznie.

AKCYZA

WARSZAWA.PL

03 października 2024

Silnik 1.6 DIG-T wady i awarie: co warto wiedzieć?

AKCYZA

WARSZAWA.PL

Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.

Zadzwoń do nas

+ 48 509 274 704

Napisz do nas

kontakt@akcyzawarszawa.pl

Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl

Zakres Usług 

 

Akcyza za samochód

 

Rejestracja samochodu

 

Ubezpieczenia

 

Tłumaczenia dokumentów

 

Opinia rzeczoznawcy

 

Doradztwo w zakupie auta

Zastanawiamy się, czy silnik 1.6 DIG-T to dobry wybór? Ten turbodoładowany motor Nissana budzi sporo emocji wśród kierowców. Z jednej strony zachwyca dynamiką i oszczędnością, z drugiej - słyszymy o jego wadach i awariach. Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tej jednostce napędowej, by pomóc Wam podjąć świadomą decyzję.

 

W tym artykule skupimy się na charakterystyce silnika 1.6 DIG-T i jego najczęstszych problemach. Omówimy typowe usterki występujące w modelach takich jak Nissan Qashqai, Juke czy Pulsar. Przyjrzymy się też kosztom eksploatacji i napraw. Na koniec podsumujemy nasze wnioski, by dać Wam pełen obraz zalet i wad tego popularnego silnika.

 

Charakterystyka silnika 1.6 DIG-T

 

Silnik 1.6 DIG-T to nowoczesna jednostka napędowa, która zadebiutowała w 2010 roku pod maską Nissana Juke. Od tego czasu zyskała sporą popularność i trafiła do wielu modeli Nissana i Renault. Przyjrzyjmy się bliżej tej konstrukcji i jej najważniejszym cechom.

 

Specyfikacja techniczna

 

Silnik 1.6 DIG-T to czterocylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 1618 cm³. Jego konstrukcja opiera się na aluminiowym bloku i głowicy, co przyczynia się do zmniejszenia masy. Silnik wyposażony jest w podwójne zmienne fazy rozrządu, turbosprężarkę z intercoolerem oraz bezpośredni wtrysk paliwa.

Moc maksymalna tego silnika waha się od 163 KM do nawet 215 KM, w zależności od wersji i modelu samochodu. W najpopularniejszej odmianie 163-konnej, maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm i jest dostępny w szerokim zakresie od 2000 do 4000 obr./min. To sprawia, że silnik jest elastyczny i dobrze radzi sobie zarówno w mieście, jak i na trasie.

 

Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych parametrów technicznych:

 

  • Średnica cylindra: 79,7 mm

  • Skok tłoka: 81,1 mm

  • Liczba zaworów na cylinder: 4

  • Stopień sprężania: 9,5:1

 

Modele wyposażone w ten silnik

 

Silnik 1.6 DIG-T znalazł zastosowanie w wielu popularnych modelach Nissana i Renault. Oto niektóre z nich:

 

  • Nissan:

  • Juke

  • Qashqai

  • X-Trail

  • Pulsar

  • Tiida

  • Renault:

  • Clio

  • Megane

  • Kadjar

  • Talisman

  • Espace

 

Ta szeroka gama modeli pokazuje, że silnik 1.6 DIG-T sprawdza się zarówno w kompaktowych hatchbackach, jak i większych SUV-ach czy crossoverach.

 

Zalety jednostki napędowej

 

Silnik 1.6 DIG-T ma wiele zalet, które przyczyniły się do jego popularności:

 

  • Dobra dynamika: W wersji 163-konnej pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 9,1 sekundy (w przypadku Nissana Qashqai).

  • Oszczędność: Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi około 5,8 l/100 km, co jest dobrym wynikiem dla silnika o takiej mocy.

  • Elastyczność: Dzięki szerokiemu zakresowi maksymalnego momentu obrotowego, silnik dobrze radzi sobie zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach.

  • Nowoczesna konstrukcja: Zastosowanie turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku paliwa pozwala na uzyskanie wysokiej mocy z relatywnie małej pojemności.

  • Kultura pracy: Silnik charakteryzuje się dobrą kulturą pracy i niskim poziomem hałasu.

  • Emisja spalin: Spełnia normę Euro 6, co oznacza, że jest przyjazny dla środowiska.

 

Warto jednak pamiętać, że jak każda jednostka napędowa, silnik 1.6 DIG-T ma też swoje wady i potencjalne problemy, o których będziemy mówić w dalszej części artykułu.

 

Podsumowując, silnik 1.6 DIG-T to nowoczesna i wszechstronna jednostka napędowa, która sprawdza się w różnych modelach samochodów. Jego główne atuty to dobra dynamika, oszczędność i elastyczność. Jednak, jak zawsze w przypadku turbodoładowanych silników benzynowych, kluczowe znaczenie ma odpowiednia eksploatacja i regularne serwisowanie. W kolejnych częściach artykułu przyjrzymy się bliżej najczęstszym problemom i kosztom eksploatacji tego silnika.

 

Najczęstsze awarie silnika 1.6 DIG-T

 

Choć silnik 1.6 DIG-T jest stosunkowo nową i nowoczesną jednostką napędową, to jak każdy motor ma swoje słabe punkty. Przyjrzyjmy się najczęstszym problemom, z którymi borykają się właściciele aut wyposażonych w ten silnik.

 

Problem z sondą lambda

 

Jedną z najczęściej zgłaszanych usterek w silniku 1.6 DIG-T jest problem z sondą lambda. Wielu użytkowników skarży się na przedwczesne zużycie tego elementu, co może prowadzić do różnych nieprawidłowości w pracy silnika.

Typowe objawy problemów z sondą lambda to:

 

  • Zapalenie się kontrolki check engine

  • Zwiększone zużycie paliwa

  • Spadek mocy silnika

  • Nierówna praca silnika

 

Co ciekawe, problemy z sondą lambda mogą pojawić się nawet w autach z niewielkim przebiegiem. Niektórzy właściciele zgłaszają konieczność wymiany sondy już przy przebiegu poniżej 30 000 km. Warto zaznaczyć, że wymiana sondy lambda to koszt rzędu 450-500 zł za sam czujnik, plus robocizna.

 

Usterki turbosprężarki

 

Turbosprężarka to kolejny element, który może sprawiać problemy w silniku 1.6 DIG-T. Najczęstsze usterki związane z turbosprężarką to:

 

  • Wadliwy aktuator elektroniczny - może powodować błędy w odczytach diagnostycznych.

  • Problemy z łopatkami zmiennej geometrii - często spowodowane nagromadzeniem nagaru.

  • Brak smarowania - wynikający z zapchania przewodu zasilania olejem.

 

Warto zwrócić uwagę, że problemy z turbosprężarką często są powiązane z innymi usterkami silnika. Na przykład, zapchanie odmy silnika może prowadzić do podwyższenia ciśnienia w skrzyni korbowej, co z kolei powoduje przedostawanie się oleju do turbosprężarki. To może skutkować tworzeniem się nagaru na łopatkach i ograniczeniem ich ruchu.

 

Objawy problemów z turbosprężarką mogą obejmować:

 

  • Nagłą utratę mocy

  • Dymienie z rury wydechowej

  • Głośną pracę silnika

  • Zwiększone zużycie paliwa

 

Awarie układu wtryskowego

 

Układ wtryskowy to kolejny element, który może sprawiać problemy w silniku 1.6 DIG-T. Choć nie jest to najczęstsza usterka, to warto o niej wspomnieć, gdyż może mieć poważne konsekwencje dla pracy silnika.

 

Typowe objawy problemów z układem wtryskowym to:

 

  • Szarpanie silnika podczas przyspieszania

  • Wolno spadające obroty

  • Przydławianie silnika podczas jazdy w korku

  • Nieoczekiwane wzrosty obrotów podczas wysprzęglenia

  • Gasnący silnik, szczególnie po przejechaniu krótkich odcinków

 

Warto zaznaczyć, że problemy z układem wtryskowym mogą być trudne do zdiagnozowania, gdyż ich objawy często przypominają inne usterki. Dlatego w przypadku podejrzenia awarii układu wtryskowego, zaleca się wizytę w specjalistycznym warsztacie.

 

Podsumowując, silnik 1.6 DIG-T, mimo swoich zalet, nie jest wolny od wad. Najczęstsze problemy dotyczą sondy lambda, turbosprężarki i układu wtryskowego. Warto pamiętać, że regularne serwisowanie i stosowanie się do zaleceń producenta może znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia tych usterek. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów, zaleca się niezwłoczną wizytę w warsztacie, aby uniknąć poważniejszych i kosztowniejszych napraw w przyszłości.

 

Koszty eksploatacji i napraw

 

Analizując koszty eksploatacji i napraw silnika 1.6 DIG-T, warto przyjrzeć się kilku kluczowym aspektom. Zacznijmy od zużycia paliwa, które jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na koszty użytkowania samochodu.

 

Zużycie paliwa

 

Silnik 1.6 DIG-T w Nissanie Qashqai II wykazuje średnie zużycie paliwa na poziomie 7,3 l/100 km. To dość dobry wynik, biorąc pod uwagę moc i wielkość auta. Jednak warto zauważyć, że rzeczywiste zużycie może się różnić w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacji.

 

W mieście spalanie może wzrosnąć nawet do 9-10 l/100 km, szczególnie przy włączonej klimatyzacji. Na trasie natomiast można osiągnąć wyniki na poziomie 6-7 l/100 km. Niektórzy użytkownicy raportują nawet zejście do 5,5 l/100 km przy bardzo oszczędnej jeździe.

Warto zwrócić uwagę, że silnik 1.6 DIG-T jest dość elastyczny. Przy prędkości autostradowej 120-130 km/h zużycie wynosi około 7 l/100 km, co jest dobrym wynikiem dla auta tej klasy.

 

Ceny części zamiennych

 

Jeśli chodzi o ceny części zamiennych do silnika 1.6 DIG-T, to nie należą one do najtańszych na rynku. Oto kilka przykładów:

 

  • Sonda lambda - to jeden z elementów, który może wymagać wymiany. Koszt nowej sondy to około 450-500 zł za sam czujnik.

  • Turbosprężarka - w przypadku awarii tego elementu, koszty mogą być znaczące. Cena nowej turbosprężarki może sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

  • Elementy układu wtryskowego - wtryskiwacze to kolejny kosztowny element. Cena jednego wtryskiwacza może wynosić od 500 do nawet 1000 zł.

  • Filtr oleju - to element, który wymienia się regularnie. Jego cena nie jest wysoka i wynosi około 30-50 zł.

  • Olej silnikowy - do silnika 1.6 DIG-T zaleca się olej 5W30. Cena za litr takiego oleju wynosi około 60-70 zł, a do wymiany potrzeba 4,8 litra.

 

Warto zaznaczyć, że ceny części mogą się różnić w zależności od producenta i miejsca zakupu. Zawsze warto porównać oferty różnych sklepów i warsztatów.

 

Koszty typowych napraw

 

Koszty napraw silnika 1.6 DIG-T mogą być dość wysokie, szczególnie jeśli chodzi o poważniejsze usterki. Oto kilka przykładów:

 

  • Wymiana sondy lambda - całkowity koszt wraz z robocizną może wynieść około 600-700 zł.

  • Naprawa turbosprężarki - w zależności od zakresu prac, koszt może wynieść od 1500 do nawet 5000 zł.

  • Wymiana rozrządu - choć silnik 1.6 DIG-T ma łańcuch rozrządu, który teoretycznie nie wymaga wymiany, to w praktyce może się okazać, że po przebiegu 100-120 tys. km konieczna jest jego wymiana. Koszt takiej operacji to około 1500-2000 zł.

  • Naprawa układu wtryskowego - w przypadku awarii wtryskiwaczy, koszt naprawy może sięgnąć nawet 3000-4000 zł.

  • Wymiana oleju - to regularny zabieg serwisowy, który powinien być wykonywany co 15 000 km (choć producent sugeruje nawet 20 000 km). Koszt wymiany oleju wraz z filtrem to około 300-400 zł.

 

Warto podkreślić, że regularne serwisowanie i dbałość o silnik mogą znacząco zmniejszyć ryzyko poważnych awarii i związanych z nimi wysokich kosztów napraw. Szczególnie ważne jest regularne wymienianie oleju, gdyż silnik 1.6 DIG-T jest wrażliwy na jakość i częstotliwość wymiany oleju.

 

Podsumowując, koszty eksploatacji i napraw silnika 1.6 DIG-T nie należą do najniższych, ale też nie są drastycznie wysokie w porównaniu do innych jednostek tej klasy. Kluczem do utrzymania kosztów na rozsądnym poziomie jest regularna obsługa serwisowa i unikanie przeciągania terminów wymiany oleju. Warto również pamiętać, że mimo wyższych kosztów eksploatacji, silnik 1.6 DIG-T oferuje dobrą dynamikę i relatywnie niskie zużycie paliwa, co może rekompensować wyższe koszty napraw.

 

Wnioski

 

Silnik 1.6 DIG-T to jednostka napędowa, która ma swoje mocne i słabe strony. Jego dynamika i oszczędność paliwa to niewątpliwe atuty, ale potencjalne problemy z sondą lambda, turbosprężarką czy układem wtryskowym mogą przysporzyć właścicielom zmartwień. Koszty napraw, choć nie należą do najniższych, są porównywalne z innymi silnikami tej klasy. Kluczem do długiej i bezproblemowej eksploatacji jest regularna obsługa serwisowa i stosowanie się do zaleceń producenta.

 

Podsumowując, silnik 1.6 DIG-T może być dobrym wyborem dla kierowców ceniących dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa, którzy jednocześnie są gotowi to poświęcić trochę więcej uwagi na obsługę serwisową. Warto pamiętać, że każdy samochód wymaga indywidualnego podejścia, a decyzja o zakupie powinna być poprzedzona dokładną analizą potrzeb i możliwości finansowych. Firma Akcyzawarszawa.pl może pomóc w rejestracji i ubezpieczeniu samochodu po najniższej możliwej cenie, co może ułatwić proces zakupu nowego auta.

 

FAQs

 

  • Czy warto kupić Nissan Qashqai 1.6 benzyna? Odpowiedź: Nissan Qashqai 1.6 benzyna jest popularnym modelem, jednak jego opinie są mieszane. Mimo ładnego wyglądu i dobrych wyników sprzedaży, samochód ten szybko traci na jakości użytkowej i ma stosunkowo drogie przeglądy, choć nie są one wymagane zbyt często. Wnętrze pojazdu bywa krytykowane za mało atrakcyjny design. Dodatkowo, znalezienie dobrego serwisu może być problematyczne.

 

  • Czy Nissan Qashqai 1.6 jest wyposażony w turbinę? Odpowiedź: W pierwszej generacji Nissan Qashqai, dostępne były dwa rodzaje silników benzynowych: 1.6 o mocy 114/117 KM oraz 2.0 o mocy 142 KM, żaden z nich nie posiadał turbodoładowania. Oba silniki wykorzystywały rozrząd oparty na łańcuchu.

 

Potrzebujesz więcej wiedzy?

03 czerwca 2024
W obliczu rosnących wymagań środowiskowych i technologicznych rewolucji, pojazdy hybrydowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na globalnych rynkach motoryzacyjnych, w tym w Polsce. Oprócz korzyści ekologicznych, właściciele tych pojazdów mogą
02 czerwca 2024
Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy to ważny, ale często skomplikowany proces dla wielu kierowców w Polsce. Aby uniknąć problemów i opóźnień, kluczowe jest zebranie wszystkich niezbędnych dokumentów i dokładne zapoznanie
19 maja 2024
Akcyza za samochód stanowi znaczący element finansowej rzeczywistości każdego, kto zdecyduje się na import pojazdu lub zakup nowego samochodu w Polsce. Jest to podatek, który należy uiścić nie tylko ze