Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Zastanawiamy się, czy silnik 1.6 DIG-T to dobry wybór? Ten turbodoładowany motor Nissana budzi sporo emocji wśród kierowców. Z jednej strony zachwyca dynamiką i oszczędnością, z drugiej - słyszymy o jego wadach i awariach. Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tej jednostce napędowej, by pomóc Wam podjąć świadomą decyzję.
W tym artykule skupimy się na charakterystyce silnika 1.6 DIG-T i jego najczęstszych problemach. Omówimy typowe usterki występujące w modelach takich jak Nissan Qashqai, Juke czy Pulsar. Przyjrzymy się też kosztom eksploatacji i napraw. Na koniec podsumujemy nasze wnioski, by dać Wam pełen obraz zalet i wad tego popularnego silnika.
Silnik 1.6 DIG-T to nowoczesna jednostka napędowa, która zadebiutowała w 2010 roku pod maską Nissana Juke. Od tego czasu zyskała sporą popularność i trafiła do wielu modeli Nissana i Renault. Przyjrzyjmy się bliżej tej konstrukcji i jej najważniejszym cechom.
Silnik 1.6 DIG-T to czterocylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 1618 cm³. Jego konstrukcja opiera się na aluminiowym bloku i głowicy, co przyczynia się do zmniejszenia masy. Silnik wyposażony jest w podwójne zmienne fazy rozrządu, turbosprężarkę z intercoolerem oraz bezpośredni wtrysk paliwa.
Moc maksymalna tego silnika waha się od 163 KM do nawet 215 KM, w zależności od wersji i modelu samochodu. W najpopularniejszej odmianie 163-konnej, maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm i jest dostępny w szerokim zakresie od 2000 do 4000 obr./min. To sprawia, że silnik jest elastyczny i dobrze radzi sobie zarówno w mieście, jak i na trasie.
Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych parametrów technicznych:
Średnica cylindra: 79,7 mm
Skok tłoka: 81,1 mm
Liczba zaworów na cylinder: 4
Stopień sprężania: 9,5:1
Silnik 1.6 DIG-T znalazł zastosowanie w wielu popularnych modelach Nissana i Renault. Oto niektóre z nich:
Nissan:
Juke
Qashqai
X-Trail
Pulsar
Tiida
Renault:
Clio
Megane
Kadjar
Talisman
Espace
Ta szeroka gama modeli pokazuje, że silnik 1.6 DIG-T sprawdza się zarówno w kompaktowych hatchbackach, jak i większych SUV-ach czy crossoverach.
Silnik 1.6 DIG-T ma wiele zalet, które przyczyniły się do jego popularności:
Dobra dynamika: W wersji 163-konnej pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 9,1 sekundy (w przypadku Nissana Qashqai).
Oszczędność: Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi około 5,8 l/100 km, co jest dobrym wynikiem dla silnika o takiej mocy.
Elastyczność: Dzięki szerokiemu zakresowi maksymalnego momentu obrotowego, silnik dobrze radzi sobie zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach.
Nowoczesna konstrukcja: Zastosowanie turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku paliwa pozwala na uzyskanie wysokiej mocy z relatywnie małej pojemności.
Kultura pracy: Silnik charakteryzuje się dobrą kulturą pracy i niskim poziomem hałasu.
Emisja spalin: Spełnia normę Euro 6, co oznacza, że jest przyjazny dla środowiska.
Warto jednak pamiętać, że jak każda jednostka napędowa, silnik 1.6 DIG-T ma też swoje wady i potencjalne problemy, o których będziemy mówić w dalszej części artykułu.
Podsumowując, silnik 1.6 DIG-T to nowoczesna i wszechstronna jednostka napędowa, która sprawdza się w różnych modelach samochodów. Jego główne atuty to dobra dynamika, oszczędność i elastyczność. Jednak, jak zawsze w przypadku turbodoładowanych silników benzynowych, kluczowe znaczenie ma odpowiednia eksploatacja i regularne serwisowanie. W kolejnych częściach artykułu przyjrzymy się bliżej najczęstszym problemom i kosztom eksploatacji tego silnika.
Choć silnik 1.6 DIG-T jest stosunkowo nową i nowoczesną jednostką napędową, to jak każdy motor ma swoje słabe punkty. Przyjrzyjmy się najczęstszym problemom, z którymi borykają się właściciele aut wyposażonych w ten silnik.
Jedną z najczęściej zgłaszanych usterek w silniku 1.6 DIG-T jest problem z sondą lambda. Wielu użytkowników skarży się na przedwczesne zużycie tego elementu, co może prowadzić do różnych nieprawidłowości w pracy silnika.
Typowe objawy problemów z sondą lambda to:
Zapalenie się kontrolki check engine
Zwiększone zużycie paliwa
Spadek mocy silnika
Nierówna praca silnika
Co ciekawe, problemy z sondą lambda mogą pojawić się nawet w autach z niewielkim przebiegiem. Niektórzy właściciele zgłaszają konieczność wymiany sondy już przy przebiegu poniżej 30 000 km. Warto zaznaczyć, że wymiana sondy lambda to koszt rzędu 450-500 zł za sam czujnik, plus robocizna.
Turbosprężarka to kolejny element, który może sprawiać problemy w silniku 1.6 DIG-T. Najczęstsze usterki związane z turbosprężarką to:
Wadliwy aktuator elektroniczny - może powodować błędy w odczytach diagnostycznych.
Problemy z łopatkami zmiennej geometrii - często spowodowane nagromadzeniem nagaru.
Brak smarowania - wynikający z zapchania przewodu zasilania olejem.
Warto zwrócić uwagę, że problemy z turbosprężarką często są powiązane z innymi usterkami silnika. Na przykład, zapchanie odmy silnika może prowadzić do podwyższenia ciśnienia w skrzyni korbowej, co z kolei powoduje przedostawanie się oleju do turbosprężarki. To może skutkować tworzeniem się nagaru na łopatkach i ograniczeniem ich ruchu.
Objawy problemów z turbosprężarką mogą obejmować:
Nagłą utratę mocy
Dymienie z rury wydechowej
Głośną pracę silnika
Układ wtryskowy to kolejny element, który może sprawiać problemy w silniku 1.6 DIG-T. Choć nie jest to najczęstsza usterka, to warto o niej wspomnieć, gdyż może mieć poważne konsekwencje dla pracy silnika.
Typowe objawy problemów z układem wtryskowym to:
Szarpanie silnika podczas przyspieszania
Wolno spadające obroty
Przydławianie silnika podczas jazdy w korku
Nieoczekiwane wzrosty obrotów podczas wysprzęglenia
Gasnący silnik, szczególnie po przejechaniu krótkich odcinków
Warto zaznaczyć, że problemy z układem wtryskowym mogą być trudne do zdiagnozowania, gdyż ich objawy często przypominają inne usterki. Dlatego w przypadku podejrzenia awarii układu wtryskowego, zaleca się wizytę w specjalistycznym warsztacie.
Podsumowując, silnik 1.6 DIG-T, mimo swoich zalet, nie jest wolny od wad. Najczęstsze problemy dotyczą sondy lambda, turbosprężarki i układu wtryskowego. Warto pamiętać, że regularne serwisowanie i stosowanie się do zaleceń producenta może znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia tych usterek. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów, zaleca się niezwłoczną wizytę w warsztacie, aby uniknąć poważniejszych i kosztowniejszych napraw w przyszłości.
Analizując koszty eksploatacji i napraw silnika 1.6 DIG-T, warto przyjrzeć się kilku kluczowym aspektom. Zacznijmy od zużycia paliwa, które jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na koszty użytkowania samochodu.
Silnik 1.6 DIG-T w Nissanie Qashqai II wykazuje średnie zużycie paliwa na poziomie 7,3 l/100 km. To dość dobry wynik, biorąc pod uwagę moc i wielkość auta. Jednak warto zauważyć, że rzeczywiste zużycie może się różnić w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacji.
W mieście spalanie może wzrosnąć nawet do 9-10 l/100 km, szczególnie przy włączonej klimatyzacji. Na trasie natomiast można osiągnąć wyniki na poziomie 6-7 l/100 km. Niektórzy użytkownicy raportują nawet zejście do 5,5 l/100 km przy bardzo oszczędnej jeździe.
Warto zwrócić uwagę, że silnik 1.6 DIG-T jest dość elastyczny. Przy prędkości autostradowej 120-130 km/h zużycie wynosi około 7 l/100 km, co jest dobrym wynikiem dla auta tej klasy.
Jeśli chodzi o ceny części zamiennych do silnika 1.6 DIG-T, to nie należą one do najtańszych na rynku. Oto kilka przykładów:
Sonda lambda - to jeden z elementów, który może wymagać wymiany. Koszt nowej sondy to około 450-500 zł za sam czujnik.
Turbosprężarka - w przypadku awarii tego elementu, koszty mogą być znaczące. Cena nowej turbosprężarki może sięgać nawet kilku tysięcy złotych.
Elementy układu wtryskowego - wtryskiwacze to kolejny kosztowny element. Cena jednego wtryskiwacza może wynosić od 500 do nawet 1000 zł.
Filtr oleju - to element, który wymienia się regularnie. Jego cena nie jest wysoka i wynosi około 30-50 zł.
Olej silnikowy - do silnika 1.6 DIG-T zaleca się olej 5W30. Cena za litr takiego oleju wynosi około 60-70 zł, a do wymiany potrzeba 4,8 litra.
Warto zaznaczyć, że ceny części mogą się różnić w zależności od producenta i miejsca zakupu. Zawsze warto porównać oferty różnych sklepów i warsztatów.
Koszty napraw silnika 1.6 DIG-T mogą być dość wysokie, szczególnie jeśli chodzi o poważniejsze usterki. Oto kilka przykładów:
Wymiana sondy lambda - całkowity koszt wraz z robocizną może wynieść około 600-700 zł.
Naprawa turbosprężarki - w zależności od zakresu prac, koszt może wynieść od 1500 do nawet 5000 zł.
Wymiana rozrządu - choć silnik 1.6 DIG-T ma łańcuch rozrządu, który teoretycznie nie wymaga wymiany, to w praktyce może się okazać, że po przebiegu 100-120 tys. km konieczna jest jego wymiana. Koszt takiej operacji to około 1500-2000 zł.
Naprawa układu wtryskowego - w przypadku awarii wtryskiwaczy, koszt naprawy może sięgnąć nawet 3000-4000 zł.
Wymiana oleju - to regularny zabieg serwisowy, który powinien być wykonywany co 15 000 km (choć producent sugeruje nawet 20 000 km). Koszt wymiany oleju wraz z filtrem to około 300-400 zł.
Warto podkreślić, że regularne serwisowanie i dbałość o silnik mogą znacząco zmniejszyć ryzyko poważnych awarii i związanych z nimi wysokich kosztów napraw. Szczególnie ważne jest regularne wymienianie oleju, gdyż silnik 1.6 DIG-T jest wrażliwy na jakość i częstotliwość wymiany oleju.
Podsumowując, koszty eksploatacji i napraw silnika 1.6 DIG-T nie należą do najniższych, ale też nie są drastycznie wysokie w porównaniu do innych jednostek tej klasy. Kluczem do utrzymania kosztów na rozsądnym poziomie jest regularna obsługa serwisowa i unikanie przeciągania terminów wymiany oleju. Warto również pamiętać, że mimo wyższych kosztów eksploatacji, silnik 1.6 DIG-T oferuje dobrą dynamikę i relatywnie niskie zużycie paliwa, co może rekompensować wyższe koszty napraw.
Silnik 1.6 DIG-T to jednostka napędowa, która ma swoje mocne i słabe strony. Jego dynamika i oszczędność paliwa to niewątpliwe atuty, ale potencjalne problemy z sondą lambda, turbosprężarką czy układem wtryskowym mogą przysporzyć właścicielom zmartwień. Koszty napraw, choć nie należą do najniższych, są porównywalne z innymi silnikami tej klasy. Kluczem do długiej i bezproblemowej eksploatacji jest regularna obsługa serwisowa i stosowanie się do zaleceń producenta.
Podsumowując, silnik 1.6 DIG-T może być dobrym wyborem dla kierowców ceniących dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa, którzy jednocześnie są gotowi to poświęcić trochę więcej uwagi na obsługę serwisową. Warto pamiętać, że każdy samochód wymaga indywidualnego podejścia, a decyzja o zakupie powinna być poprzedzona dokładną analizą potrzeb i możliwości finansowych. Firma Akcyzawarszawa.pl może pomóc w rejestracji i ubezpieczeniu samochodu po najniższej możliwej cenie, co może ułatwić proces zakupu nowego auta.
Czy warto kupić Nissan Qashqai 1.6 benzyna? Odpowiedź: Nissan Qashqai 1.6 benzyna jest popularnym modelem, jednak jego opinie są mieszane. Mimo ładnego wyglądu i dobrych wyników sprzedaży, samochód ten szybko traci na jakości użytkowej i ma stosunkowo drogie przeglądy, choć nie są one wymagane zbyt często. Wnętrze pojazdu bywa krytykowane za mało atrakcyjny design. Dodatkowo, znalezienie dobrego serwisu może być problematyczne.
Czy Nissan Qashqai 1.6 jest wyposażony w turbinę? Odpowiedź: W pierwszej generacji Nissan Qashqai, dostępne były dwa rodzaje silników benzynowych: 1.6 o mocy 114/117 KM oraz 2.0 o mocy 142 KM, żaden z nich nie posiadał turbodoładowania. Oba silniki wykorzystywały rozrząd oparty na łańcuchu.