×

Akcyza za samochód & Rejestracja auta

Wykorzystaj nasze usługi i uniknij formalności. Szybko, łatwo i bezpiecznie.

AKCYZA

WARSZAWA.PL

09 marca 2024

Jak określić i zastosować moment dokręcania kół - Kompletny przewodnik

AKCYZA

WARSZAWA.PL

Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.

Zadzwoń do nas

+ 48 509 274 704

Napisz do nas

kontakt@akcyzawarszawa.pl

Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl

Zakres Usług 

 

Akcyza za samochód

 

Rejestracja samochodu

 

Ubezpieczenia

 

Tłumaczenia dokumentów

 

Opinia rzeczoznawcy

 

Doradztwo w zakupie auta

Dokładne dokręcanie kół jest niezbędnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo na drodze oraz komfort jazdy. Zapewnienie stabilności pojazdu, prewencja przed utratą przyczepności opon i kontroli nad pojazdem, a także minimalizacja zużycia opon - wszystko to zależy od odpowiedniego momentu dokręcania kół. Istnieje zalecany zakres momentu dokręcania dla różnych marek i modeli pojazdów, który zwykle mieści się w przedziale od 80 do 190 Nm i wymaga użycia klucza dynamometrycznego do precyzyjnej realizacji tego zadania.

 

Biorąc pod uwagę, że nieprawidłowo dokręcone koła mogą z czasem luzować się na skutek wibracji oraz uderzeń, co prowadzi do potencjalnych wypadków, serwis mobilny Akcyzawarszawa.pl oferuje kompleksowe usługi ubezpieczeniowe, dbając o bezpieczeństwo i spokój kierowców. W niniejszym przewodniku wyjaśniony zostanie sposób oznaczenia na oponach momentu dokręcania i omówione zostaną różnice między kołami stalowymi a aluminiowymi, aby czytelnicy mogli świadomie zadbać o każdy aspekt utrzymania swojego pojazdu.

 

Znaczenie momentu dokręcania kół

 

Poprawne dokręcenie kół jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Oto, co warto wiedzieć:

 

Znaczenie momentu dokręcania: Dokręcanie kół zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu zapobiega niebezpiecznym sytuacjom na drodze i zapewnia komfortową jazdę. Serwis mobilny Akcyzawarszawa.pl podkreśla, że przestrzeganie tych zaleceń jest częścią odpowiedzialnego prowadzenia pojazdu.

 

Konsekwencje nieprawidłowego dokręcania:

 

  • Zbyt mocne dokręcenie może deformować koło, uszkodzić gwinty śrub lub nakrętki, co prowadzi do kosztownych napraw .

 

  • Zbyt słabe dokręcenie może skutkować poluzowaniem kół, co zwiększa ryzyko ich odpadnięcia i potencjalnych wypadków.

 

Jak uniknąć błędów:

 

  • Używaj klucza dynamometrycznego z ogranicznikiem momentu, aby zapobiec zbyt mocnemu dokręceniu.
  • Klucze dynamometryczne powinny być kalibrowane co 2000 użycia lub raz w roku oraz przechowywane w odpowiednich warunkach.
  • Regularne kontrole i serwisowanie pojazdu, w tym systemu hamulcowego i zawieszenia, często wiążą się z koniecznością dokręcania śrub w kołach, co powinno być wykonywane z uwzględnieniem właściwego momentu dokręcania.

 

Pamiętając o tych wytycznych i korzystając z profesjonalnych usług takich jak Akcyzawarszawa.pl, kierowcy mogą być pewni, że ich pojazd jest bezpieczny i niezawodny.

 

Różnice między kołami stalowymi a aluminiowymi

 

  • Wizualne różnice: Koła aluminiowe oferują szerszą gamę wzorów i kolorów, co poprawia wygląd pojazdu w porównaniu do kół stalowych, które zazwyczaj mają bardziej prosty design.
  • Waga koła: Wbrew powszechnym przekonaniom, mniejsze koła aluminiowe mogą być cięższe od stalowych ze względu na użycie większej ilości materiału dla zwiększenia trwałości. Większe koła aluminiowe (18 cali lub więcej) zazwyczaj są lżejsze i bardziej rozpowszechnione niż stalowe, ponieważ są trwalsze.
  • Trwałość i naprawialność: Koła aluminiowe są bardziej elastyczne i lepiej absorbują uderzenia, co zmniejsza ryzyko uszkodzeń. Koła stalowe są bardziej podatne na zginanie i pęknięcia, ale często można je naprawić, podczas gdy uszkodzone koła aluminiowe zazwyczaj wymagają wymiany.
  • Innowacyjność i personalizacja: Koła aluminiowe mogą być produkowane z wykorzystaniem niskociśnieniowego odlewu, co pozwala na lepszą adaptację kształtu i poprawę wydajności. Wysokociśnieniowe procesy hydrauliczne mogą zmniejszyć objętość kół aluminiowych, zwiększając ich trwałość bez dodawania wagi.
  • Wydajność: Koła aluminiowe lepiej przewodzą ciepło, co pomaga odprowadzać ciepło z hamulców, poprawiając ogólną wydajność hamowania. Koła aluminiowe mogą być zaprojektowane z większą ilością wentylacji, co dodatkowo zwiększa chłodzenie hamulców i wydajność.
  • Koszt: Wysokiej jakości koła aluminiowe mogą być drogie, ale dostępne są również opcje w przystępnych cenach. Koła stalowe są generalnie tańsze, ale mogą wymagać częstszej wymiany z powodu mniejszej trwałości [11].
  • Koła zimowe: Koła aluminiowe są zwykle lżejsze, co może prowadzić do lepszej efektywności paliwowej i wydajności pojazdu. Koła stalowe są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne, co może być korzystne w trudnych warunkach zimowych, gdy drogi mogą mieć dziury lub inne przeszkody [12].
  • Wybór kół aluminiowych na zimę: Unikaj chromowanych lub polerowanych kół aluminiowych do użytku zimowego, ponieważ mają one bardzo cienką warstwę ochronną. Wybieraj proste wzory i koła wykonane z odpowiednich stopów, które są łatwiejsze do utrzymania w czystości w warunkach zimowych [12].
  • Pielęgnacja kół w zimie: Regularnie czyść koła, aby usunąć brud, sól i inne zanieczyszczenia, które mogą prowadzić do korozji. Rozważ użycie produktów antykorozyjnych lub wosku, aby dodatkowo chronić koła [12].
  • Proces produkcji kół ze stopów: Koła aluminiowe mają bardziej skomplikowany proces produkcyjny, który obejmuje trzywarstwowe malowanie dla ochrony przed korozją i uszkodzeniami. Pierwsza warstwa to podkład w proszku, druga to kolorowy lakier, a trzecia to przezroczysty lakier nawierzchniowy, zapewniający dodatkową ochronę.
  • Zarysowane obręcze aluminiowe: Strona internetowa 41 zauważa, że zarysowanie obręczy aluminiowych może być powszechnym błędem w warsztatach oponiarskich, szczególnie podczas montażu nowych opon, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie środki ochronne.

 

Zarówno koła stalowe, jak i aluminiowe mają swoje zalety i wady, ale ważne jest, aby pamiętać o regularnej konserwacji i właściwej pielęgnacji. Firma Akcyzawarszawa.pl, która zajmuje się ubezpieczeniem samochodu, podkreśla, że odpowiedni dobór i utrzymanie kół jest istotnym elementem dbania o stan techniczny pojazdu i może mieć wpływ na warunki ubezpieczenia.

 

Jak używać klucza dynamometrycznego

 

Aby prawidłowo używać klucza dynamometrycznego przy dokręcaniu kół, należy przestrzegać poniższych kroków:

 

  • Wybierz odpowiedni klucz dynamometryczny: Do kół samochodowych zazwyczaj stosuje się klucz dynamometryczny typu "klikowego".
  • Ustaw żądany moment dokręcania: Ustaw klucz dynamometryczny na wartość podaną przez producenta pojazdu, którą można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na tabliczce znamionowej umieszczonej na drzwiach.
  • Sprawdź rozmiar gniazda: Upewnij się, że rozmiar gniazda pasuje do nakrętek kół w Twoim samochodzie [15].
  • Załącz gniazdo do klucza dynamometrycznego: Zamocuj odpowiednie gniazdo bezpiecznie na kluczu dynamometrycznym.
  • Wyrównaj klucz z nakrętką koła: Umieść klucz dynamometryczny na nakrętce koła, wyrównując gniazdo z nakrętką.
  • Stosuj moment obrotowy: Zacznij dokręcać nakrętkę koła kluczem dynamometrycznym, stosując stałe ciśnienie. Klucz "kliknie" lub da inne odczuwalne sygnały zwrotne, gdy osiągnięta zostanie ustawiona wartość momentu obrotowego.
  • Powtórz czynność dla wszystkich nakrętek: Postępuj zgodnie z tym samym procesem dla wszystkich nakrętek na kole, upewniając się, że każda z nich jest dokręcona do odpowiedniego momentu.
  • Ostateczne dokręcanie (jeśli to konieczne): Niektórzy producenci pojazdów zalecają ostateczną sekwencję dokręcania po dokręceniu wszystkich nakrętek do określonych wartości momentu obrotowego.

 

Konserwacja i przechowywanie: Po użyciu klucza dynamometrycznego należy odciążyć napięcie i ustawić go na zero. Przechowuj klucz w ochronnym etui, aby zapobiec uszkodzeniom. Regularnie kalibruj klucz dynamometryczny, aby zapewnić jego dokładność.

Dla nakrętek kół odpowiedni jest duży klucz dynamometryczny o zakresie 40-200 Nm, ponieważ typowy zakres dokręcania nakrętek kół mieści się w przedziale 80-120 Nm.

 

Uwaga: Niezbędne jest przestrzeganie wytycznych producenta dotyczących konkretnego klucza dynamometrycznego i zastosowania. Nieprawidłowe użycie klucza dynamometrycznego, w tym niewłaściwe ustawienie wartości momentu obrotowego czy ignorowanie sygnału "kliknięcia" wskazującego na osiągnięcie odpowiedniego momentu, może prowadzić do uszkodzeń.

Pamiętajmy, że korzystając z profesjonalnych usług serwisu mobilnego Akcyzawarszawa.pl, który zajmuje się ubezpieczeniem samochodu, możemy być pewni, że nasze koła są dokręcone z należytą precyzją, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

 

Narzędzia potrzebne do dokręcania kół

 

Wybierając narzędzia do dokręcania kół, warto kierować się zaleceniami producenta pojazdu oraz wybrać te, które są nie tylko efektywne, ale i bezpieczne w użytkowaniu. Oto lista narzędzi, które zaleca się do dokręcania kół:

 

  • Klucz do nakrętek kół: Użyj odpowiedniego klucza do nakrętek kół w Twoim samochodzie, aby zapewnić prawidłowe ich dokręcenie.
  • Klucz dynamometryczny: Niezbędne jest użycie klucza dynamometrycznego, który pozwoli na dokładne ustawienie momentu dokręcania zgodnie z specyfikacją producenta pojazdu. Zalecane modele to:

 

  • Mammooth MMT A169 420, działający w zakresie od 40 do 210 Nm.
  • Toptul ½” (ANAS1635), posiadający szeroki zakres momentu obrotowego od 70 do 350 Nm.
  • Sealey SEA STW291 z wyświetlaczem cyfrowym, umożliwiający dokręcanie śrub i nakrętek w zakresie od 20 do 200 Nm.

 

Ważne jest, aby regularnie sprawdzać, czy koła nie poluzowały się, co jest kluczowe dla bezpiecznej jazdy [14]. Ponadto, korzystanie z niewłaściwego typu nakrętek kół może prowadzić do niewłaściwego ich osadzenia i zaciśnięcia, co z kolei może spowodować poluzowanie się koła. Dlatego też, firma Akcyzawarszawa.pl, która zajmuje się ubezpieczeniem samochodu, podkreśla znaczenie używania prawidłowych narzędzi i technik podczas dokręcania kół, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo.

 

Częste błędy podczas dokręcania kół

 

Podczas dokręcania kół, ważne jest, aby unikać typowych błędów, które mogą prowadzić do uszkodzeń pojazdu lub nawet wypadków. Oto niektóre z nich:

 

  • Wzór krzyżowy: Zawsze dokręcaj śruby w wzorze krzyżowym, co zapewnia równomierne rozłożenie nacisku i prawidłowe ustawienie koła.

  • Ponowne dokręcanie: Po przejechaniu krótkiego dystansu należy ponownie dokręcić śruby, ponieważ mogą one ulec poluzowaniu na skutek rozszerzania i kurczenia się koła oraz tarczy hamulcowej pod wpływem zmian temperatury.

  • Czyszczenie powierzchni: Przed montażem koła upewnij się, że powierzchnia między oponą a felgą oraz sama felga są czyste, co zapobiegnie wibracjom podczas jazdy.

  • Sekwencja dokręcania: Dokręcanie śrub w określonej kolejności jest istotne dla prawidłowego pozycjonowania koła.

  • Sprawdzanie otworów pod śruby: Regularnie kontroluj otwory pod śruby, które mogą ulec zaokrągleniu na skutek wielokrotnego dokręcania i luzowania, co może prowadzić do nieprawidłowego dokręcania i potencjalnych zagrożeń.

  • Specjalistyczna obsługa: Mimo że możliwe jest samodzielne dokręcanie kół, zaleca się wizytę u mechanika specjalizującego się w tej dziedzinie.

 

Zwracając uwagę na te wskazówki i korzystając z profesjonalnych usług firmy Akcyzawarszawa.pl, która zajmuje się ubezpieczeniem samochodu, kierowcy mogą zminimalizować ryzyko błędów podczas dokręcania kół i zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze.

 

Zakończenie

 

Prawidłowe dokręcanie kół to istotny aspekt bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Podsumowując, ważne jest stosowanie się do wytycznych producentów pojazdów i regularne, kompetentne serwisowanie, w tym kontrolowanie i ustawianie odpowiedniego momentu dokręcania. Odpowiednie narzędzia oraz umiejętności techniczne pozwalają uniknąć potencjalnych zagrożeń związanych z jazdą, takich jak luzowanie śrub czy uszkodzenia gwintów.

 

Dbając o techniczny stan auta oraz jego ubezpieczenie, zachęcamy do korzystania z profesjonalnych usług firmy Akcyzawarszawa.pl, specjalizującej się w ubezpieczeniach samochodowych i oferującej wsparcie w utrzymaniu pojazdu w doskonałej kondycji. Ich ekspercka obsługa zapewni spokój ducha i pewność, że każdy element Twojej maszyny został potraktowany z należytą starannością – klucz do długoletniego i bezawaryjnego użytkowania pojazdu.

 

FAQs

 

Jaki zakres momentu dokręcania jest typowy dla kół samochodowych? Typowy zakres momentu dokręcania śrub lub nakrętek w samochodach wynosi od 110 do 140 Nm. Jednakże, producenci pojazdów mogą podawać inne zalecenia, i istnieją przypadki, gdzie koła powinny być dokręcane z momentem 100 Nm lub nawet 190 Nm.

 

Jakie są zalecane wartości momentu obrotowego do odkręcania kół? Dla odkręcania i przykręcania kół samochodowych, klucz powinien posiadać maksymalny moment obrotowy nie przekraczający 400 Nm dla odkręcania i 200 Nm dla dokręcania. Klucz powinien być przystosowany do pracy w obu kierunkach.

 

W jaki sposób można dokładnie sprawdzić dokręcenie kół? Aby dokładnie sprawdzić dokręcenie kół, należy skorzystać z klucza dynamometrycznego, który dzięki specjalnemu mechanizmowi (często opartemu na sprężynie) wskazuje moment dokręcania wyrażony w niutonometrach. Nie zaleca się dokonywania tego pomiaru "na oko".

 

Jak prawidłowo ustawić klucz dynamometryczny do dokręcania kół? Aby użyć klucza dynamometrycznego, należy ustawić żądany moment dokręcania i dokręcać śrubę stopniowo. W momencie osiągnięcia odpowiedniego oporu, w główce klucza usłyszymy charakterystyczne kliknięcie. Ignorowanie tego sygnału może skutkować nadmiernym dokręceniem, a nawet zerwaniem śruby.

 

Referencje

 

[1] - https://www.droga.com.pl/jak-dobrze-dokrecic-kola-w-samochodzie/ [2] - https://www.psfs.pl/z-jaka-sila-dokrecic-kolo/ [3] - https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/wymiana-kola-jak-to-zrobic-i-nie-narobic-szkod/2t4lh0w [4] - https://intercars.pl/blog/poradnik-kierowcy/z-jaka-sila-dokrecac-kola-w-samochodzie/ [5] - https://wulkanista.pl/moment-dokrecania-kol/ [6] - https://www.autodoc.pl/info/elementy-mocujace-kolo-w-jaki-sposob-je-prawidlowo-zamontowac [7] - https://felgeo.pl/moment-dokrecania-kol-dlaczego-jest-tak-wazny [8] - https://www.swiatopon.info/artykuly/moment-obrotowy-przy-wymianie-kol-dlaczego-to-taki,68475 [9] - https://warsztat.pl/artykuly/moment-obrotowy-przy-wymianie-kol-dlaczego-to-taki,68475 [10] - https://www.motofaktor.pl/jak-prawidlowo-dokrecic-kolo/ [11] - https://www.oponeo.pl/artykul/nie-tylko-wyglad-czyli-alusy-dla-opornych [12] - https://intercars.pl/blog/kola/aluminiowe-czy-stalowe-jakie-felgi-lepsze-na-zime/ [13] - https://www.extremo.pl/blog/podstawowe-roznice-miedzy-felga-aluminiowa-a-stalowa [14] - https://jegoego.pl/jak-mocno-dokrecic-kola-bez-klucza-dynamometrycznego/ [15] - https://www.speckable.pl/pl/article/item/klucze-dynamometryczne-do-czego-sluza-i-jak-ich-uzywac [16] - https://www.auto-swiat.pl/klucz-dynamometryczny-po-co-i-jak-go-uzywac/52l3nll [17] - https://oponyalbert.pl/jak-dziala-klucz-dynamometryczny-,226.html

Potrzebujesz więcej wiedzy?

03 czerwca 2024
W obliczu rosnących wymagań środowiskowych i technologicznych rewolucji, pojazdy hybrydowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na globalnych rynkach motoryzacyjnych, w tym w Polsce. Oprócz korzyści ekologicznych, właściciele tych pojazdów mogą
02 czerwca 2024
Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy to ważny, ale często skomplikowany proces dla wielu kierowców w Polsce. Aby uniknąć problemów i opóźnień, kluczowe jest zebranie wszystkich niezbędnych dokumentów i dokładne zapoznanie
19 maja 2024
Akcyza za samochód stanowi znaczący element finansowej rzeczywistości każdego, kto zdecyduje się na import pojazdu lub zakup nowego samochodu w Polsce. Jest to podatek, który należy uiścić nie tylko ze