Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Kupowanie samochodów używanych z zagranicy stało się dość popularne w Polsce. Wśród wielu krajów, z których Polacy sprowadzają samochody, Francja jest jednym z nich. Ta metoda często pozwala zaoszczędzić, ale może również niewłaściwie zrozumiane informacje doprowadzić do zakupu samochodu o nieznanej historii i rzeczywistym przebiegu. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak sprawdzić przebieg samochodu z Francji. Ten artykuł dostarczy Ci wszystkich niezbędnych informacji, które pomogą Ci zrozumieć i poprawnie przeprowadzić tę procedurę.
Sprawdzenie przebiegu samochodu jest jednym z kluczowych elementów, które powinieneś rozważyć przed zakupem samochodu używanego. Informuje Cię o tym, jak długo samochód był używany, co może pomóc Ci ocenić jego stan techniczny i potencjalne przyszłe problemy. Sprawdzenie przebiegu samochodu jest szczególnie ważne, gdy kupujesz samochód używany z zagranicy, ponieważ w niektórych krajach, takich jak Francja, manipulowanie licznikami mil jest powszechne.
Aby sprawdzić przebieg samochodu z Francji, niezbędne są dane z francuskiego dowodu rejestracyjnego, czyli z tzw. „Certificat d 'immatriculation”. Aby zdobyć te dane, możesz poprosić sprzedającego o przesłanie zdjęcia dowodu. Jednak nie każdy sprzedawca będzie chciał udostępnić te informacje, ponieważ zawierają one dane poprzedniego właściciela i samochodu. W takim przypadku możesz poprosić o przesłanie tylko niezbędnych informacji lub sprawdzić przebieg na miejscu podczas oględzin samochodu.
Aby uzyskać bezpłatny raport na temat przebiegu samochodu z Francji, musisz odwiedzić stronę histovec.interieur.gouv.fr i kliknąć przycisk "Proprietaire", czyli "Właściciel". Następnie kliknij na odpowiednią tablicę rejestracyjną. Wybierz lewą tablicę, jeśli samochód został zarejestrowany po 2009 roku, środkową, jeśli między 1995 a 2009 rokiem, a prawą, jeśli samochód został zarejestrowany przed 1995
rokiem.
Potrzebne dane z dowodu rejestracyjnego wpisz odpowiednio. Poniżej znajduje się instrukcja, gdzie znaleźć konkretne informacje na przykładzie Peugeota 508.
Po wyświetleniu strony, kliknij na zakładkę "Controles techniques", gdzie wyświetlą się zarejestrowane przebiegi podczas przeprowadzonych badań technicznych.
Sprawdzenie legalności pochodzenia pojazdu jest dość proste. Wystarczy przejść do zakładki "Situation administrative", czyli status administracyjny. Tam znajdziesz informacje o zastawie skarbowym lub kradzieży pojazdu. We wszystkich polach powinno być zaznaczone "NON", czyli nie. W pozostałych zakładkach znajdziesz informacje dotyczące liczby właścicieli czy daty pierwszej rejestracji.
Mimo że cofanie licznika jest teraz karane, sprzedawcy nadal manipulują przebiegami, choć na mniejszą skalę. Pamiętaj, aby sprawdzić przebieg w kilku źródłach. Wśród nich są m.in. historia serwisowa ASO, dokumenty samochodu oraz odczyt przebiegu ze sterowników samochodu.
W 2022 r. z Francji do Polski sprowadzono 97,8 tys. używanych samochodów - wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To drugi najpopularniejszy kierunek importu po Niemczech. Wśród francuskich aut najczęściej trafiają do naszego kraju Renault (38,7 tys.), a także Peugeot (36,9 tys.) i Citroen (30,8 tys.).
Jeśli jesteś zainteresowany zakupem używanego samochodu z Francji, najłatwiej poszukać ofert na lokalnych portalach ogłoszeniowych. W internecie dobrze wyposażone modele z drugiej ręki można znaleźć w serwisach, takich jak:
Poszukiwania samochodu warto zacząć od ostatniej z wymienionych stron, ponieważ posiada ona kategorię aut w okazyjnych cenach, gdzie można znaleźć prawdziwe perełki. Jeżeli na wymienionych wyżej serwisach nic Cię nie zainteresuje, zajrzyj na:
Te strony są odpowiednikami polskiego OLX, na których Francuzi wystawiają ogłoszenia lokalne o sprzedaży aut i wszystkich innych rzeczy, których chcą się pozbyć z domu.
Należy jeszcze wspomnieć o serwisie z licytacjami samochodów, który jest dostępny w polskiej wersji językowej, co znacznie ułatwia przeszukiwanie:
Jest to największa strona sprzedaży aukcyjnej pojazdów we Francji. Nowych nabywców szukają nie tylko auta prywatnych właścicieli, ale i pochodzące od firm, a nawet instytucji państwowych. Do licytacji na tym portalu można przyłączyć się po zalogowaniu. Rejestracja nie wymaga żadnych specjalnych uprawnień, zarejestrować się może osoba z dowolnego państwa na świecie, wystarczy podać adres e-mail. W razie jakichkolwiek pytań pomocą służą rozbudowane działy FAQ, które wyświetlają się po polsku.
Na stronie historiapojazdu.gov.pl możesz sprawdzić historię auta sprowadzanego z Francji. Choć strona jest polska, to opiera się na danych uzyskanych z systemów USA, Kanady i kilkunastu krajów europejskich, w tym Francji. Należy wpisać nr rejestracyjny, nr VIN i datę pierwszej rejestracji, aby wyświetliły się m.in. informacje o:
danych technicznych,
badaniach technicznych,
stanie licznika,
ważności polisy OC,
czy pojazd nie jest oznaczony jako skradziony.
Alternatywne miejsca w polskim internecie, gdzie odpłatnie można dowiedzieć się wiele o historii samochodu to:
Choć raporty z tych serwisów są płatne, to są one bardzo szczegółowe. Można np. sprawdzić, czy samochód był kiedykolwiek zarejestrowany jako taksówka, albo czy był już wcześniej wystawiany na sprzedaż i za jaką cenę. Dla osób, dla których te informacje są ważne, opłata kilkudziesięciu złotych nie będzie raczej dużym wydatkiem.
We Francji są dostępne także firmy, które zajmują się sprawdzeniem samochodów przed zakupem. Niezależny mechanik kontroluje stan techniczny auta, a potem przesyła raport swojemu klientowi. Taką usługę można zamówić poprzez:
Najtańsza opcja kosztuje 80 euro, ale zawiera wyłącznie częściową ocenę stanu technicznego auta. Za pakiet, w którym mechanik dogłębnie sprawdzi samochód, trzeba zapłacić co najmniej 170 euro.
Sprowadzenie samochodu z Francji nie jest trudne, lecz dość kosztowne. Po pierwsze - Paryż i Warszawę dzieli prawie 1 600 km, co wiąże się z wysokimi kosztami podróży w obie strony. Po drugie - we Francji trzeba zapłacić za przejazdy niemal wszystkimi autostradami i wykupić winiety.
Winiety kosztują około 4 euro, można je zamówić na stronie: certificat-air.gouv.fr/demande, wybierając uprzednio, czy samochód jest zarejestrowany we Francji, czy w innym kraju. W procesie zakupu trzeba podać, oprócz nr rejestracyjnego samochodu, m.in. rok jego produkcji, klasę EURO, rodzaj używanego paliwa itp. Te parametry decydują, której kategorii winietę otrzymasz.
Francja jest podzielona bowiem na strefy ekologiczne, po których mogą poruszać się samochody z winietą danej kategorii. Np. do samego Paryża mają zakaz wjazdu auta o najwyższych numerach winiety, czyli te najbardziej nieprzyjazne środowisku. Jeżeli kupisz samochód starszy, którego parametry nie mieszczą się w normach ekologicznych, może się okazać, że będziesz musiał dołożyć sobie drogi na terenie Francji, poruszając się wyłącznie po drogach, które dopuszczają wjazd Twoim nowym pojazdem.
Kiedy już znajdziesz interesujący samochód, musisz pamiętać o sporządzeniu umowy kupna-sprzedaży (najlepiej po francusku i polsku), bądź otrzymać fakturę od sprzedawcy. Te dokumenty są potwierdzeniem, że kupiłeś legalnie samochód i umożliwią Ci przeprowadzenie dalszych formalności.
Wraz z umową kupna-sprzedaży lub fakturą powinieneś otrzymać polisę OC i dowód rejestracyjny (la carte grise), który sprzedawca przekreśla i podpisuje w momencie sprzedaży. Przekreślony dowód pozwoli Ci poruszać się po Francji jeszcze przez 30 dni, ale żeby wyjechać z kraju musisz wyrobić jeszcze tymczasowe tablice rejestracyjne. Załatwisz to w prefekturze, czyli francuskim odpowiedniku wydziału komunikacji, a koszt wyniesie 20-50 euro.
Wygodniejszym rozwiązaniem może być skorzystanie z usług pośrednika. Tego typu przewoźnicy często transportują na lawecie kilka aut jednocześnie, co umożliwia rozłożenie kosztów na kilku klientów. Jednak należy liczyć się z wydatkiem w wysokości kilku tysięcy złotych.
Można również zakupić samochód sprowadzony z Francji bezpośrednio na terenie Polski. Innym rozwiązaniem jest zlecenie poszukiwania interesującego modelu specjalistycznej firmie. W takiej sytuacji kierowca również musi samodzielnie zadbać o sporządzenie umowy kupna-sprzedaży, odebraniu wszystkich dokumentów oraz sprawdzenie, czy samochód ma ważne ubezpieczenie OC przed wyjazdem na drogę.
Jeśli samochód z Francji ma tablice wywozowe, można nim przyjechać do Polski samodzielnie. Z kolei, gdy urząd odmowi wydania tablic trzeba przywieźć auto na lawecie. Wymaga to skorzystania z usług pośrednika. Po zarejestrowaniu pojazdu w kraju, najpoźniej w tym samym dniu należy wykupić ubezpieczenie OC.
Auto należy zarejestrować w ciągu 30 dni od przekroczenia polskiej granicy. Trzeba to zrobić w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. Jednak przed wizytą w urzędzie trzeba załatwić kilka formalności. Wyjaśniamy krok po kroku, jak przebiega rejestracja samochodu z Francji.
Kiedy wjedziesz autem do kraju, masz 30 dni na opłacenie akcyzy, której wysokość zależy od pojemności silnika samochodu. Stawki podatku wynoszą:
3,1% - dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
18,6% - dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3.
Dla samochodów hybrydowych typu plug-in (ładowanych z gniazdka), obowiązują preferencyjne stawki akcyzy. Czyli 1,55% dla silników do 2000 cm3, a także 9,3% dla silników powyżej 2000 cm3 pojemności. W ciągu 14 dni od opłacenia podatku, powinieneś złożyć w urzędzie skarbowym deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U/S). Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Krajowej Administracji Skarbowej: puesc.gov.pl.
Potrzebujesz pomocy z akcyzą za samochód?
Po opłaceniu akcyzy trzeba zrobić tłumaczenie dokumentów na język polski, które są potrzebne do rejestracji auta z Francji. Przede wszystkim dowód własności pojazdu, czyli umowę kupna-sprzedaży lub fakturę. W przypadku dowodu rejestracyjnego może zajść konieczność przetłumaczenia części informacji krajowych zawartych w dokumencie.
Usługa tłumacza przysięgłego za przetłumaczenie umowy kupna-sprzedaży lub faktury, a także dowodu rejestracyjnego kosztuje około 200 zł. Może wzrosnąć podwojnie w przypadku ekspresowych biur tłumaczeń.
Potrzebujesz tłumaczeń?
Jeśli samochód z Francji nie ma aktualnych badań technicznych, to trzeba je wykonać w Polsce przed wizytą w wydziale komunikacji. Koszt przeglądu pojazdu na stacji diagnostycznej wynosi 99 zł.
Samochód z Francji na lawecie może przejść badanie techniczne bez tablic rejestracyjnych. Dotyczy to tylko aut po raz pierwszy sprowadzonych na terytorium Polski.
W ostatnim kroku pozostaje wizyta w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. Aby zarejestrować auto z Francji w urzędzie należy okazać następujący komplet dokumentów:
W wydziale komunikacji należy również okazać dowód osobisty lub paszport. Jeśli formalności w urzędzie załatwiać będzie inna osoba niż właściciel lub współwłaściciele, to koniecznie trzeba napisać pełnomocnictwo. Opłata za jego złożenie wynosi 17 zł, jeżeli pełnomocnik nie jest członkiem najbliższej rodziny. Koszty rejestracji samochodu z Francji wynoszą 160 zł w przypadku standardowych tablic rejestracyjnych.
Rodzaj opłaty | Cena |
---|---|
Tablice rejestracyjne zwyczajne | 80 zł (indywidualne 1000 zł) |
Dowód rejestracyjny | 54 zł |
Pozwolenie czasowe | 13,50 zł |
Nalepka legalizacyjna | 12,50 zł |
Razem | 160 zł (1080 zł tablice indywidualne) |