Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Właściwe ciśnienie powietrza w oponach jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy i pewności prowadzenia. Zbyt niskie oraz za wysokie ciśnienie powietrza w ogumieniu wpływają na zachowanie samochodu na drodze, a także na czynniki związane z ekonomią jazdy. Dlatego producenci samochodów zawsze podają rekomendowaną wartość ciśnienia opon – tak, aby zapewnić najbardziej zrównoważone i optymalne parametry. Jak sprawdzić i ustawić ciśnienie opon, aby uzyskać możliwie wysoką wydajność?
Aby pomiar ciśnienia w oponach był miarodajny, należy przeprowadzać go na zimnych kołach. Zaleca się, aby dojazd do miejsca pomiaru był krótki – maksymalnie 2 km, oraz spokojny. W przeciwnym wypadku trzeba będzie poczekać dłuższą chwilę, aż koła ostygną – producenci samochodów podają prawidłową wartość ciśnienia opon w swoich modelach dla nierozgrzanych opon. W trakcie jazdy ich temperatura wzrasta, a wraz z tym zwiększa się ciśnienie w ogumieniu. W efekcie pomiar ciśnienia po długiej jeździe może utrudnić uzyskanie optymalnych parametrów.
Również temperatura otoczenia ma wpływ na ciśnienie w oponach – spadek o 10°C obniża ciśnienie o 0,1 bara, a wzrost o 10°C zwiększa je o 0,1 bara. Do tego dochodzi naturalna utrata ciśnienia na poziomie 0,1-0,2 bara miesięcznie.
Z tego powodu specjaliści ze SklepOpon.com zalecają, aby pomiar ciśnienia opon w samochodzie przeprowadzać co około 3-4 tygodnie, oraz skontrolować je dodatkowo przed każdą dalszą trasą, a także, jeżeli nastąpi znaczny spadek lub wzrost temperatury powietrza.
Jeżeli nie dysponujemy własnym kompresorem, najlepiej dokonać pomiaru na możliwie bliskiej stacji paliw – większość z nich dysponuje stanowiskiem do pompowania opon. Na kompresorach można też zazwyczaj ustawić ciśnienie, jakie chcemy uzyskać. Wartość ciśnienia zalecanego przez producenta samochodu można odczytać zwykle z naklejki umieszczonej słupku przy drzwiach kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Następnie wystarczy odkręcić wentyl w oponie i założyć na niego dyszę kompresora. Ciśnienie zostanie dopasowane do wprowadzonych ustawień – niektóre urządzenia wydają sygnał dźwiękowy, potwierdzający zakończenie pompowania.
Jeżeli chcemy sprawdzić ciśnienie koła, należy po podpięciu wentyla do kompresora spojrzeć na wskaźnik manometru – urządzenie pokazuje ciśnienie przed rozpoczęciem pompowania. Niektóre kompresory na stacjach paliw mogą wymagać ręcznego pompowania. W takiej sytuacji należy od razu podpiąć dyszę do wentyla – manometr wskaże aktualne ciśnienie – następnie wystarczy wcisnąć spust dyszy i trzymać go, aż na wskaźniku pojawi się pożądane ciśnienie.
Zbyt niskie ciśnienie w oponach sprawia, że parametry samochodu odczuwalnie spadają. Wśród efektów można wymienić m.in. wydłużenie drogi hamowania, spadek precyzji prowadzenia, obniżenie stabilności, a także większe ryzyko podsterowności i nadsterowności. Oprócz tego zwiększają się opory toczenia, z czym wiąże się wzrost spalania. Ponadto szybciej zużywają się strefy barkowe oraz może dojść do tzw. zużycia marmurkowego na warstwie butylowej opony.
Przy zbyt wysokim ciśnieniu obniża się komfort jazdy. Za dużo powietrza sprawia, że bieżnik staje się zanadto zaokrąglony, przez co jego środkowa strefa zużywa się przedwcześnie. Nadmiernie napompowane opony mogą mieć też przez to zmniejszoną strefę kontaktu z nawierzchnią, co obniża przyczepność i zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg.
Podsumowując, prawidłowe ciśnienie zapewnia nie tylko najlepsze parametry na miarę możliwości danego modelu opon. Właściwie napompowane ogumienie cechuje się też najlepszą odpornością na uszkodzenie. W efekcie warto poświęcić kilka-kilkanaście minut w miesiącu na sprawdzenie ciśnienia w oponach. Dzięki temu nie tylko zapewnimy sobie komfort i bezpieczeństwo – można uchronić się również przed zbędnymi wydatkami z powodu przedwczesnego zużycia lub uszkodzenia opon.