×

Akcyza za samochód & Rejestracja auta

Wykorzystaj nasze usługi i uniknij formalności. Szybko, łatwo i bezpiecznie.

AKCYZA

WARSZAWA.PL

26 listopada 2024

Gdzie Są Kamery na Przejazdach Kolejowych: Kompletny Przewodnik 2024

AKCYZA

WARSZAWA.PL

Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.

Zadzwoń do nas

+ 48 509 274 704

Napisz do nas

kontakt@akcyzawarszawa.pl

Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl

Zakres Usług 

 

Akcyza za samochód

 

Rejestracja samochodu

 

Ubezpieczenia

 

Tłumaczenia dokumentów

 

Opinia rzeczoznawcy

 

Doradztwo w zakupie auta

Czy wiesz, że przejazd na czerwonym świetle przez przejazd kolejowy może kosztować nawet 2000 złotych i 15 punktów karnych? To nie żart - bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych jest sprawą najwyższej wagi.

W ostatnich latach monitoring na przejazdach kolejowych znacząco się rozwinął. System kamer na przejazdach kolejowych stał się skutecznym narzędziem w walce z nieodpowiedzialnymi kierowcami, a mandat za wjazd na przejazd kolejowy na czerwonym świetle jest jedną z najsurowszych kar w polskim kodeksie drogowym.

 

W tym kompleksowym przewodniku przedstawimy aktualną mapę lokalizacji kamer na przejazdach kolejowych w 2024 roku, omówimy zasady działania systemu monitoringu oraz wyjaśnimy, jakie konsekwencje czekają na kierowców łamiących przepisy.

 

System RedLight CANARD na Przejazdach Kolejowych

 

 

System RedLight CANARD to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które zrewolucjonizowało monitoring bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych w Polsce. Przyjrzyjmy się, jak działa ten system i jakie są jego główne komponenty.

 

 

Jak działa system RedLight CANARD

 

System działa w trybie całodobowym, automatycznie wykrywając i rejestrując wykroczenia. Po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji podczas czerwonego światła, system natychmiast rozpoczyna proces rejestracji wykroczenia. Co istotne, urządzenia działają z 2-sekundowym opóźnieniem od momentu zapalenia się czerwonego światła, co eliminuje przypadki graniczne.

 

Kluczowe funkcje systemu:

 

  • Automatyczna identyfikacja pojazdu i jego kategorii
  • Rozpoznawanie numerów rejestracyjnych
  • Rejestracja czasu trwania fazy czerwonego światła
  • Natychmiastowa transmisja danych do centrali CANARD

 

Komponenty systemu monitoringu

 

Na każdym monitorowanym przejeździe kolejowym znajduje się kompleksowy zestaw urządzeń:

 

Komponent Funkcja
Kamera obserwacyjna Monitoruje ruch pojazdów i stan sygnalizacji
Kamera identyfikacyjna Rejestruje numery rejestracyjne
Kamera dokumentacyjna Wykonuje zdjęcie kierowcy
Moduł analityczny Przetwarza dane w czasie rzeczywistym
System transmisji Przesyła zaszyfrowane dane do centrali

 

Skuteczność systemu RedLight

 

W 2023 roku system zarejestrował 44 978 przypadków przejazdu na czerwonym świetle, co pokazuje skalę problemu. Obecnie w Polsce działa kilka systemów RedLight na przejazdach kolejowych, między innymi:

 

  • Dwie lokalizacje we Wrocławiu (ul. Szczecińska i ul. Średzka)
  • Warszawa Rembertów (ul. Cyrulików)
  • Radomsko (województwo łódzkie)

 

System wykorzystuje najnowocześniejsze technologie deep learning i sieci neuronowe do analizy obrazu. Każde wykroczenie jest natychmiast szyfrowane i cyfrowo podpisywane, co gwarantuje wiarygodność zebranego materiału dowodowego. Dzięki zastosowaniu dedykowanego koprocesora Hailo-8, system może prowadzić zaawansowane analizy w czasie rzeczywistym.

 

Aktualne Lokalizacje Kamer w Polsce

 

Przyjrzyjmy się dokładnej mapie rozmieszczenia kamer na przejazdach kolejowych w Polsce. Obecnie monitoring obejmuje ponad 1300 przejazdów kolejowych w całym kraju, a system RedLight CANARD działa w najbardziej newralgicznych punktach.

 

Kamery we Wrocławiu

 

We Wrocławiu system monitoringu kolejowo-drogowego jest szczególnie rozbudowany. Główne punkty kontrolne znajdują się w dwóch kluczowych lokalizacjach:

 

Lokalizacja Data uruchomienia Liczba wykroczeń (2023)
ul. Szczecińska 15.09.2023 2.117 naruszeń
ul. Średzka 13.07.2023 2.909 naruszeń

 

Warto zaznaczyć, że skuteczność wrocławskiego systemu jest imponująca - tylko w pierwszych miesiącach działania zarejestrowano ponad 5000 wykroczeń.

 

Kamery w Warszawie

 

W stolicy system RedLight CANARD koncentruje się głównie w dzielnicy Rembertów, gdzie kluczowa instalacja znajduje się przy ul. Cyrulików. To jeden z pierwszych punktów w kraju, gdzie zastosowano to rozwiązanie na przejeździe kolejowym.

 

Kamery w innych miastach

 

System monitoringu systematycznie rozszerza się na kolejne miasta. Obecnie najważniejsze lokalizacje to:

 

  • Radomsko (województwo łódzkie) - jeden z pierwszych systemów w kraju
  • Chełmce (województwo kujawsko-pomorskie) - planowane uruchomienie
  • Nowe lokalizacje w ramach Krajowego Planu Odbudowy:
    • Barwałd Dolny (woj. małopolskie)
    • Łąkociny (woj. wielkopolskie)
    • Piaski (woj. wielkopolskie)
    • Większyce (woj. opolskie)
    • Wymysłowo (woj. wielkopolskie)

 

Warto podkreślić, że w ramach modernizacji linii kolejowych monitoring został zainstalowany na trasach:

 

  • Warszawa – Lublin
  • Poznań – Warszawa
  • Poznań – Szczecin
  • Działdowo – Olsztyn
  • Legnica – Rudna Gwizdanów

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. systematycznie rozbudowują sieć monitoringu, która obecnie pozwala obserwować sytuację na blisko 1800 przejazdach. W ostatnich dwóch latach zainstalowano dodatkowe kamery na około 400 skrzyżowaniach, co znacząco zwiększyło zasięg systemu bezpieczeństwa.

 

Mandaty i Punkty Karne

 

 

 

W związku z rosnącą liczbą wykroczeń na przejazdach kolejowych, przyjrzyjmy się szczegółowo systemowi kar i punktów karnych, które czekają na nieodpowiedzialnych kierowców w 2024 roku.

 

Wysokość mandatów na przejazdach

 

System kar finansowych jest precyzyjnie określony i bezwzględnie egzekwowany przez kamery monitoringu. Podstawowe mandaty za wykroczenia na przejazdach kolejowych przedstawiają się następująco:

 

Rodzaj wykroczenia Wysokość mandatu Punkty karne
Wjazd na czerwonym świetle 2000 zł 15
Objazd zamkniętych zapór 2000 zł 15
Wjazd bez możliwości zjazdu 2000 zł 15
Omijanie pojazdu oczekującego 250 zł 5

 

System punktów karnych

 

Wykroczenia na przejazdach kolejowych należą do najsurowiej karanych w polskim systemie

punktowym. Najważniejsze zasady systemu punktowego:

 

  • Maksymalna liczba punktów za pojedyncze wykroczenie wynosi 15
  • Punkty są naliczane niezależnie od wysokości mandatu
  • Punkty są zapisywane w centralnej ewidencji kierowców
  • System automatycznego monitoringu natychmiast przekazuje informacje o wykroczeniu

 

Recydywa i podwójne kary

 

Szczególnie surowo traktowana jest recydywa, czyli ponowne popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu 2 lat. W takim przypadku:

 

Kary podstawowe ulegają podwojeniu:

 

  • Mandat 2000 zł wzrasta do 4000 zł
  • Punkty karne pozostają bez zmian
  • Sprawa może zostać skierowana do sądu

 

W przypadku rażącego naruszenia przepisów lub spowodowania bezpośredniego zagrożenia, sprawa kierowana jest do sądu, który może nałożyć karę nawet do 30 000 zł. Warto podkreślić, że system monitoringu na przejazdach kolejowych automatycznie wykrywa recydywistów, co znacząco ułatwia egzekwowanie podwójnych kar.

Szczególnie istotne jest to, że wszystkie wykroczenia zarejestrowane przez system RedLight CANARD są archiwizowane i mogą być wykorzystane jako materiał dowodowy w postępowaniu sądowym. Dzięki wysokiej jakości nagrań i precyzyjnej identyfikacji pojazdów, skuteczność systemu w egzekwowaniu kar sięga niemal 100%.

 

Planowana Rozbudowa Systemu

 

 

 

 

W ramach ambitnego projektu rozwoju systemu CANARD, obserwujemy znaczące zmiany w monitoringu przejazdów kolejowych. Przyjrzyjmy się planom rozbudowy na najbliższe lata.

 

Nowe lokalizacje w 2024

 

W pierwszej połowie 2024 roku rozpoczęliśmy wdrażanie nowego projektu wartego ponad 161 milionów złotych. System monitoringu zostanie znacząco rozbudowany o nowe lokalizacje:

 

Województwo Planowane Lokalizacje
Wielkopolskie Łąkociny, Piaski, Wymysłowo
Małopolskie Barwałd Dolny
Opolskie Większyce

 

W przypadku komplikacji technicznych lub dokumentacyjnych, przygotowaliśmy lokalizacje alternatywne:

 

  • Wierzawice (województwo podkarpackie) - DK 77
  • Sycewice (województwo pomorskie) - DK 6
  • Chociwel (województwo zachodniopomorskie) - DK 20
  • Górzyca (województwo lubuskie) - DK 22

 

Plany rozwoju do 2025

 

W ramach Krajowego Planu Odbudowy, realizujemy kompleksowy projekt "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym". Do 30 czerwca 2026 roku planujemy zainstalować:

 

  • 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości
  • 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości
  • 10 systemów monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach
  • 5 systemów monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych

 

Koszty instalacji systemu

 

Całkowita wartość projektu modernizacji systemu CANARD wynosi 161 244 820 PLN, z czego:

 

  • 131 093 349,60 PLN - wartość kwalifikowalna
  • Pozostała kwota przeznaczona na infrastrukturę towarzyszącą

 

Każdy nowy punkt monitoringu wyposażony będzie w:

 

  • System kamer wysokiej rozdzielczości (minimum 1080p)
  • Automatyczną regulację parametrów obrazu
  • System przeciwolepieniowy
  • Zasilanie awaryjne działające przez minimum 8 godzin
  • System transmisji danych w czasie rzeczywistym

 

Nowe systemy będą pracować w zakresie temperatur od -30°C do +35°C przy wilgotności względnej do 75%, co zapewni niezawodne działanie w każdych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo, każda instalacja zostanie wyposażona w system identyfikacji tablic rejestracyjnych z możliwością gromadzenia danych o 2 milionach pojazdów.

 

Wpływ na Bezpieczeństwo

 

 

Najnowsze dane dotyczące bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych pokazują, jak istotną rolę odgrywa monitoring w zapobieganiu wypadkom. Przyjrzyjmy się szczegółowej analizie wpływu kamer na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

 

Statystyki wypadków

 

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego za rok 2023, sytuacja na przejazdach kolejowych przedstawia się następująco:

 

Kategoria Liczba przypadków
Wypadki ogółem 195
Ofiary śmiertelne 43
Osoby ciężko ranne 22
Kolizje i incydenty 208

 

Co szczególnie niepokojące, aż 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowych jest spowodowanych przez nieodpowiedzialnych kierowców. W samym 2023 roku zarejestrowaliśmy ponad 44 tysiące przypadków przejazdu na czerwonym świetle.

 

Skuteczność prewencyjna

 

Monitoring na przejazdach kolejowych wykazuje znaczącą skuteczność w prewencji wypadków. W lokalizacjach, gdzie zainstalowano kamery systemu RedLight CANARD, obserwujemy:

 

  • Spadek liczby wykroczeń o 35% w pierwszym roku działania systemu
  • Zmniejszenie liczby wypadków śmiertelnych o 15%
  • Wzrost świadomości kierowców o konsekwencjach łamania przepisów
  • Szybszą reakcję służb na potencjalne zagrożenia

 

Szczególnie skuteczne okazały się kamery zainstalowane we Wrocławiu, gdzie w ciągu pierwszych miesięcy działania systemu zarejestrowaliśmy ponad 5000 wykroczeń, co pozwoliło na szybką identyfikację najbardziej niebezpiecznych zachowań kierowców.

 

Opinie ekspertów

 

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podkreśla: "Eliminacja błędów ludzkich jest kluczowa dla poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Systemy monitoringu są jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym zakresie."

Eksperci z UTK rekomendują następujące działania:

 

  • Rozszerzenie sieci monitoringu na kolejne przejazdy kolejowe
  • Integrację systemów kamer z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem (ETCS)
  • Wprowadzenie dodatkowych szkoleń dla kierowców
  • Modernizację istniejących systemów zabezpieczeń

 

W ramach kampanii "Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko!" przeprowadziliśmy w 2023 roku ponad 994 prelekcji edukacyjnych, docierając do ponad 50 tysięcy uczestników. Materiały edukacyjne trafiły do blisko 800 ośrodków szkolenia kierowców, co przyczyniło się do lepszego przygotowania przyszłych kierowców.

Warto podkreślić, że monitoring wizyjny nie tylko rejestruje wykroczenia, ale również umożliwia szybką reakcję w sytuacjach awaryjnych. W 2023 roku system pozwolił na zapobieżenie kilkudziesięciu potencjalnie tragicznym zdarzeniom, gdy kierowcy utknęli na przejazdach kolejowych.

 

Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii deep learning i sieci neuronowych, współczesne systemy monitoringu są w stanie przewidywać potencjalnie niebezpieczne sytuacje i alertować odpowiednie służby z wyprzedzeniem. To szczególnie istotne w kontekście planowanej rozbudowy sieci kamer na kolejnych przejazdach kolejowych w Polsce.

 

Tabela porównawcza

 

Element Główne cechy Statystyki/Dane liczbowe Lokalizacje Kluczowe informacje
System RedLight CANARD - Automatyczna identyfikacja pojazdów\n- Rozpoznawanie numerów rejestracyjnych\n- Całodobowe działanie 44 978 wykroczeń w 2023 - Wrocław\n- Warszawa Rembertów\n- Radomsko Działa z 2-sekundowym opóźnieniem od zapalenia czerwonego światła
Aktualne Lokalizacje Kamer - Monitoring ponad 1300 przejazdów\n- Systematyczna rozbudowa sieci - Wrocław ul. Szczecińska: 2.117 naruszeń\n- Wrocław ul. Średzka: 2.909 naruszeń - Warszawa-Lublin\n- Poznań-Warszawa\n- Poznań-Szczecin\n- Działdowo-Olsztyn Obecnie monitoring obejmuje blisko 1800 przejazdów
Mandaty i Punkty Karne - System kar finansowych\n- System punktów karnych\n- Podwójne kary za recydywę - Podstawowy mandat: 2000 zł\n- Recydywa: 4000 zł\n- Punkty karne: 15 Obowiązuje w całej Polsce Możliwość skierowania sprawy do sądu z karą do 30 000 zł
Planowana Rozbudowa - 5 nowych systemów RedLight\n- Modernizacja istniejących\n- Systemy przeciwolepieniowe Budżet projektu: 161,2 mln zł - Barwałd Dolny\n- Łąkociny\n- Piaski\n- Większyce\n- Wymysłowo Termin realizacji: do 30 czerwca 2026
Wpływ na Bezpieczeństwo - Monitoring wizyjny\n- System alertów\n- Prewencja wypadków - 195 wypadków w 2023\n- 43 ofiary śmiertelne\n- Spadek wykroczeń o 35% Dane dotyczą całej Polski 99% zdarzeń spowodowanych przez kierowców

 

Wnioski

 

Dane zebrane przez system RedLight CANARD jasno pokazują, że monitoring przejazdów kolejowych znacząco poprawia bezpieczeństwo na polskich drogach. Spadek liczby wykroczeń o 35% w monitorowanych lokalizacjach potwierdza skuteczność tego rozwiązania.

PKP systematycznie rozszerza sieć kamer na kolejne przejazdy, planując objęcie monitoringiem dodatkowych lokalizacji do 2026 roku. Surowe kary finansowe wraz z punktami karnymi skutecznie zniechęcają kierowców do ryzykownych zachowań - mandat w wysokości 2000 zł i 15 punktów karnych stanowi poważną konsekwencję nieodpowiedzialnej jazdy.

 

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych wymaga nie tylko przestrzegania przepisów, ale też odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu. Firma akcyzawarszawa.pl zajmuje się ubezpieczeniem samochodu za klienta, co stanowi dodatkową ochronę w razie nieprzewidzianych zdarzeń.

Pamiętajmy - każde zatrzymanie przed czerwonym światłem na przejeździe kolejowym może uratować życie. Statystyki wypadków pokazują, że 99% zdarzeń wynika z błędów kierowców. Świadomość obecności kamer, znajomość ich lokalizacji oraz przestrzeganie przepisów to klucz do bezpiecznej jazdy.

 

FAQs

 

  • Gdzie w Polsce znajdują się kamery monitorujące przejazdy kolejowe? Obecnie w Polsce działają kamery systemu RedLight CANARD na przejazdach kolejowych w kilku lokalizacjach. Dwie kamery znajdują się we Wrocławiu (ul. Szczecińska i ul. Średzka), jedna w Warszawie (Rembertów, ul. Cyrulików) oraz jedna w Radomsku. System jest systematycznie rozbudowywany o nowe lokalizacje w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

  • Czy każde naruszenie przepisów zarejestrowane przez kamerę na przejeździe kolejowym skutkuje mandatem? Tak, system RedLight CANARD automatycznie rejestruje i przetwarza wykroczenia. Każde zarejestrowane naruszenie przepisów, takie jak wjazd na przejazd przy czerwonym świetle, skutkuje nałożeniem mandatu. System działa całodobowo i automatycznie przekazuje dane o wykroczeniach do odpowiednich organów.

  • Jaka jest wysokość mandatu za wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle? Za wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle grozi mandat w wysokości 2000 złotych oraz 15 punktów karnych. W przypadku recydywy, czyli ponownego popełnienia tego samego wykroczenia w ciągu 2 lat, kara finansowa ulega podwojeniu do 4000 złotych.

  • Czy wszystkie kamery na przejazdach kolejowych rejestrują przejazd na czerwonym świetle? Nie wszystkie kamery na przejazdach kolejowych mają funkcję rejestrowania przejazdu na czerwonym świetle. Obecnie w Polsce działa 583 stacjonarnych urządzeń automatycznie rejestrujących wykroczenia drogowe, w tym kamery systemu RedLight CANARD na wybranych przejazdach kolejowych. Jednak PKP systematycznie rozbudowuje sieć monitoringu, która obecnie pozwala obserwować sytuację na blisko 1800 przejazdach.

Potrzebujesz więcej wiedzy?

03 czerwca 2024
W obliczu rosnących wymagań środowiskowych i technologicznych rewolucji, pojazdy hybrydowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na globalnych rynkach motoryzacyjnych, w tym w Polsce. Oprócz korzyści ekologicznych, właściciele tych pojazdów mogą
02 czerwca 2024
Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy to ważny, ale często skomplikowany proces dla wielu kierowców w Polsce. Aby uniknąć problemów i opóźnień, kluczowe jest zebranie wszystkich niezbędnych dokumentów i dokładne zapoznanie
19 maja 2024
Akcyza za samochód stanowi znaczący element finansowej rzeczywistości każdego, kto zdecyduje się na import pojazdu lub zakup nowego samochodu w Polsce. Jest to podatek, który należy uiścić nie tylko ze