Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Zrozumienie niemieckiego dowodu rejestracyjnego (brief niemiecki opis po polsku) jest kluczowe, szczególnie gdy mamy tylko 30 dni na zarejestrowanie pojazdu po przekroczeniu granicy. Dokument ten, znany jako "Zulassungsbescheinigung I" lub potocznie "mały brief", musi być zawsze przewożony w samochodzie i ma ściśle określone wymiary 106 mm na 210 mm.
Przede wszystkim, niemiecki dowód rejestracyjny zawiera wszystkie istotne informacje o pojeździe, od numeru rejestracyjnego po dane techniczne silnika. Ponadto, system rejestracji w Polsce wymaga odpowiednich opłat - 18,6% dla silników powyżej 2000 cm³ i 3,1% dla mniejszych jednostek. Dlatego w tym poradniku szczegółowo wyjaśnimy znaczenie wszystkich pól w niemieckim dowodzie rejestracyjnym, co pomoże Ci uniknąć błędów podczas rejestracji pojazdu w Polsce.
W Niemczech funkcjonują dwa systemy dokumentów rejestracyjnych pojazdów, których rozróżnienie jest kluczowe przy imporcie samochodu do Polski.
Stary system dokumentów (przed 1 października 2005) składał się z dwóch głównych elementów. Pierwszym był Fahrzeugschein – mały dowód rejestracyjny (potocznie zwany "małym briefem"), który kierowca zawsze musiał mieć przy sobie. Drugim dokumentem był Fahrzeugbrief – karta pojazdu (tzw. "duży brief") w formacie A5, zawierająca dane wszystkich poprzednich właścicieli pojazdu. Ten zestaw dokumentów miał formę małej składanej książeczki o sześciu stronach oraz małego dowodu rejestracyjnego.
Nowy system dokumentów (po 1 października 2005) wprowadził dwuczęściowy dowód rejestracyjny. Zulassungsbescheinigung Teil I (część I) zastąpił wcześniejszy Fahrzeugschein, zachowując podobny format – można go złożyć na trzy części według zaznaczonych linii przerywanych. Natomiast Zulassungsbescheinigung Teil II (część II) zastąpił Fahrzeugbrief i jest wydawany w formacie A4, zawierając treść tylko na jednej stronie.
Warto podkreślić, że w nowym systemie uproszczono dokumentację – zamiast możliwości wpisania sześciu poprzednich właścicieli (jak było wcześniej), teraz wpisuje się tylko dwóch właścicieli (obecnego i poprzedniego). Ponadto dokumenty te wprowadzono jako odpowiedź na problem fałszerstw – nowe wersje zostały wyposażone w liczne zabezpieczenia.
Co istotne, stare dokumenty nadal są ważne i funkcjonują w obiegu. Nie istnieje obowiązek wymiany starych dokumentów na nowe. Dopiero przy przerejestrowaniu pojazdu, po zakupie lub wyrejestrowaniu, stare wersje są wymieniane na nowe. Należy jednak pamiętać, że dokumenty muszą być "parzyste" – nie może istnieć kombinacja nowego dokumentu ze starym.
Mały brief, czyli Zulassungsbescheinigung I, to najważniejszy dokument podczas zakupu auta z Niemiec. Pełni on funkcję niemieckiego dowodu rejestracyjnego, który kierowca musi zawsze mieć przy sobie podczas jazdy.
Dokument ma charakterystyczne wymiary 106 mm na 210 mm i jest zabezpieczony znakiem wodnym, co potwierdza jego autentyczność. Warto dokładnie zapoznać się z jego zawartością, ponieważ znajdują się tam wszystkie kluczowe informacje o pojeździe.
Na froncie dokumentu znajdziemy następujące oznaczenia:
Na odwrocie, po lewej stronie dokumentu, znajduje się miejsce na pieczątki z badań technicznych wraz z datami. Ponadto, na tyle dokumentu zamieszczono szczegółowe wyjaśnienia w języku niemieckim, które określają zawartość poszczególnych sekcji.
Podczas zakupu samochodu w Niemczech, należy bezwzględnie sprawdzić autentyczność małego briefu. Przede wszystkim trzeba zweryfikować, czy numer VIN (sekcja E) zgadza się z numerem wybijanym na pojeździe oraz czy numer rejestracyjny (sekcja A) odpowiada tablicom rejestracyjnym oraz naklejce na szybie.
Warto również pamiętać, że przy wyrejestrowaniu pojazdu w niemieckim urzędzie komunikacji (Zulassungstelle), mały brief powinien zawierać odpowiednią adnotację i pieczątkę potwierdzającą wymeldowanie. Musimy również sprawdzić, czy wszystkie dane w małym briefie są zgodne z umową kupna-sprzedaży, aby uniknąć problemów podczas rejestracji w Polsce.
Za wystawienie nowego dowodu rejestracyjnego na nasze nazwisko w niemieckim urzędzie zapłacimy 56 euro. W przypadku zgubienia dokumentu istnieje możliwość wyrobienia duplikatu, jednak procedura ta może potrwać około tygodnia.
Duży brief (Zulassungsbescheinigung Teil II) stanowi drugi kluczowy dokument podczas importu samochodu z Niemiec. W przeciwieństwie do małego briefu, który kierowca zawsze powinien mieć przy sobie, duży brief przechowuje się zazwyczaj w bezpiecznym miejscu i okazuje tylko przy ważnych czynnościach, takich jak sprzedaż pojazdu.
Ten dokument, wydawany w formacie A4, zawiera kompleksowe informacje o historii pojazdu oraz jego właścicielach. Przede wszystkim znajdziemy w nim dane techniczne auta, takie jak marka, model, numer VIN, rodzaj paliwa, pojemność silnika oraz moc w kW. Ponadto duży brief zawiera historię właścicieli - w nowszej wersji dokumentu można wpisać maksymalnie dwóch poprzednich posiadaczy, natomiast w starszym wzorze było miejsce nawet na sześciu.
Na odwrocie dokumentu, po lewej stronie, znajdują się pieczątki z badań technicznych wraz z datami. Warto przy tym pamiętać, że wielu Niemców przechowuje w samochodzie dokumenty z badania technicznego (TÜV), które zawierają informacje o przebiegu i usterkach pojazdu.
Podczas zakupu auta należy bezwzględnie sprawdzić zgodność danych w dużym briefie z informacjami na umowie kupna-sprzedaży oraz z numerem VIN wybitym na nadwoziu. Jeżeli w miejscu właściciela pojazdu wpisana jest firma, koniecznie sprawdźmy, czy auto miało zapłacony podatek VAT. W przypadku braku takiej informacji, możemy mieć problemy z urzędem skarbowym w Polsce.
W razie zagubienia dużego briefu należy zgłosić ten fakt w niemieckim urzędzie komunikacji. Procedura wystawienia nowego dokumentu trwa zwykle około trzech tygodni i wiąże się z dodatkowymi kosztami - za wystawienie duplikatu zapłacimy minimum 42 euro, a w przypadku składania dodatkowych oświadczeń koszt może wzrosnąć do prawie 60 euro.
Podczas rejestracji pojazdu w Polsce duży brief musi zostać przetłumaczony, a wszystkie zawarte w nim informacje będą podstawą do wydania polskich dokumentów rejestracyjnych.
Znajomość niemieckich dokumentów rejestracyjnych znacznie ułatwia proces zakupu i rejestracji samochodu z Niemiec. Przede wszystkim należy pamiętać o różnicy między starym a nowym systemem dokumentacji - choć oba są nadal ważne, każdy ma swoją specyfikę i wymagania.
Mały brief (Zulassungsbescheinigung I) stanowi podstawowy dokument podczas codziennego użytkowania pojazdu. Natomiast duży brief (Zulassungsbescheinigung II) pełni rolę karty pojazdu i zawiera szczegółową historię właścicieli. Dokładna weryfikacja obu dokumentów jest kluczowa - sprawdzenie zgodności numerów VIN, danych technicznych oraz historii właścicieli pomoże uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Podczas rejestracji pojazdu w Polsce warto zadbać o kompletność dokumentacji. Pamiętajmy również o 30-dniowym terminie na rejestrację po sprowadzeniu auta oraz o odpowiednich opłatach akcyzowych zależnych od pojemności silnika. Właściwe przygotowanie i zrozumienie niemieckiej dokumentacji znacznie przyspieszy cały proces rejestracji.
Q1. Co to jest brief niemiecki i jakie są jego rodzaje? Brief niemiecki to dokument rejestracyjny pojazdu w Niemczech. Występuje w dwóch formach: mały brief (Zulassungsbescheinigung I), który kierowca musi mieć przy sobie podczas jazdy, oraz duży brief (Zulassungsbescheinigung II), zawierający szczegółową historię pojazdu.
Q2. Jakie kluczowe informacje zawiera mały brief? Mały brief zawiera najważniejsze dane o pojeździe, takie jak numer rejestracyjny, datę pierwszej rejestracji, dane właściciela, markę i model pojazdu, numer VIN, pojemność silnika, moc oraz rodzaj paliwa.
Q3. Co się stanie, jeśli zgubimy duży brief? W przypadku zgubienia dużego briefu należy zgłosić ten fakt w niemieckim urzędzie komunikacji. Wystawienie duplikatu trwa około trzech tygodni i kosztuje minimum 42 euro, a w niektórych przypadkach nawet do 60 euro.
Q4. Jak długo mamy na zarejestrowanie samochodu sprowadzonego z Niemiec w Polsce? Po sprowadzeniu samochodu z Niemiec mamy 30 dni na jego zarejestrowanie w Polsce. Warto pamiętać o tym terminie, aby uniknąć ewentualnych problemów administracyjnych.
Q5. Co oznacza "Datum zu K" w niemieckim briefie? "Datum zu K" w niemieckim briefie oznacza datę homologacji pojazdu na terenie Niemiec. Jest to ważna informacja, która może być przydatna podczas procesu rejestracji pojazdu w innym kraju.
Potrzebujesz więcej wiedzy?