Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
pytanie nurtuje wielu właścicieli BMW. Opony run flat, które pozwalają na kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu, są standardowym wyposażeniem większości modeli BMW. Podczas gdy umożliwiają przejechanie do 150 kilometrów z prędkością 80 km/h po utracie ciśnienia, ich cena może być nawet 2-3 razy wyższa niż tradycyjnych opon.
Przede wszystkim musimy wziąć pod uwagę zarówno zalety, jak i wady tego rozwiązania. Z jednej strony oferują zwiększone bezpieczeństwo i eliminują potrzebę koła zapasowego, jednak są głośniejsze i droższe w eksploatacji. W tym artykule pomożemy Ci podjąć świadomą decyzję, analizując wszystkie kluczowe aspekty opon run flat i porównując je ze zwykłymi oponami.
Technologia Run Flat została opracowana jeszcze przed II wojną światową, natomiast jej dynamiczny rozwój nastąpił podczas działań wojennych. Przede wszystkim opony Run Flat wyróżniają się specjalną konstrukcją, która umożliwia dalszą jazdę nawet po całkowitej utracie ciśnienia.
Podstawą działania opon Run Flat jest wzmocniona ściana boczna, która utrzymuje ciężar pojazdu nawet bez powietrza. W przypadku przebicia, kierowca może kontynuować jazdę przez około 80 kilometrów z prędkością nieprzekraczającą 80 km/h. Ponadto BMW opracowało własny system RSC (Run-flat System Component), który w połączeniu z systemem RPA pozwala na przejechanie nawet do 150 km z prędkością 80 km/h.
Istnieją trzy główne rodzaje opon Run Flat:
O wzmocnionej konstrukcji z gumową wkładką w ścianach bocznych
Samouszczelniające z dodatkową warstwą uszczelniającą
Z pierścieniem nośnym, zapobiegającym zsuwaniu się opony z felgi
W rezultacie skutecznego działania systemu Run Flat, kierowca może nie zauważyć przebicia opony podczas jazdy. Dlatego każdy samochód wyposażony w opony Run Flat musi posiadać system monitorowania ciśnienia TPMS, który natychmiast informuje o spadku ciśnienia. System TPMS reaguje, gdy ciśnienie spadnie o około 20%, co odpowiada utracie 0,4 bara.
Różnica w kosztach między oponami run flat a zwykłymi jest znacząca. Przede wszystkim opony run flat są około 40% droższe od tradycyjnych odpowiedników. Ponadto sama wymiana opon run flat generuje wyższe koszty - usługa dla kompletu felg aluminiowych 17-calowych kosztuje od 160 do 200 zł, natomiast przy zwykłych oponach wydatek wynosi 120-140 zł.
W kwestii eksploatacji, opony run flat charakteryzują się krótszą żywotnością. Według badań, przejeżdżają średnio o 15-20% mniej kilometrów niż standardowe opony. Jednakże warto zaznaczyć, że BMW oferuje 36-miesięczne ubezpieczenie opon oznaczonych gwiazdką, które obejmuje uszkodzenia spowodowane ostrymi przedmiotami, uderzeniem o krawężnik czy wandalizmem.
Natomiast koszty serwisowania są wyższe ze względu na konieczność specjalistycznego sprzętu i wykwalifikowanego personelu. W przypadku uszkodzenia, opony run flat zazwyczaj wymagają wymiany zamiast naprawy, szczególnie po przejechaniu dystansu awaryjnego.
Dodatkowo należy wziąć pod uwagę wpływ na zużycie paliwa. Opony run flat są średnio o 15% cięższe od standardowych, co przekłada się na większe spalanie. W rezultacie właściciele BMW muszą liczyć się z wyższymi kosztami nie tylko przy zakupie i serwisowaniu, ale również podczas codziennej eksploatacji.
Zawieszenie BMW zostało specjalnie zaprojektowane do współpracy z oponami run flat. Producent zastosował bardziej miękkie nastawy zawieszenia oraz skalibrował systemy wspomagania, takie jak ABS czy stabilizacja toru jazdy, do współpracy z oponami samonośnymi.
Jednakże sztywna konstrukcja opon run flat wpływa na charakterystykę jazdy. Kierowcy zauważają zwiększony poziom hałasu oraz mniejszy komfort, szczególnie na nierównych nawierzchniach. Natomiast w pojazdach o bardziej miękkim zawieszeniu różnica może być mniej odczuwalna.
Przede wszystkim należy pamiętać, że zamiana opon run flat na zwykłe w BMW może prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania pojazdu przy dużych prędkościach. Ponadto systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS i kontrola stabilności, są specjalnie dostosowane do współpracy z oponami samonośnymi.
BMW opracowało własny system run flat, składający się z opon z oznaczeniem RSC oraz systemu RPA, który monitoruje ciśnienie za pomocą czujnika prędkości obrotowej ABS. Ten zestaw umożliwia pokonanie dystansu do 150 km z prędkością maksymalną 80 km/h po utracie ciśnienia.
Kierowcy korzystający z opon Pirelli doceniają ich świetne osiągi w zaśnieżonym terenie oraz niski poziom generowanego hałasu. Z kolei użytkownicy modeli Continental chwalą zrównoważone właściwości w różnych warunkach drogowych.
Cecha |
Opony Run Flat |
Opony Zwykłe |
---|---|---|
Cena zakupu |
Ok. 40% droższe |
Podstawowa cena referencyjna |
Koszt wymiany (felgi 17") |
160-200 zł |
120-140 zł |
Żywotność |
O 15-20% mniejsza |
Dłuższa żywotność |
Możliwość jazdy po przebiciu |
Do 150 km przy 80 km/h |
Brak możliwości jazdy |
Masa opony |
O 15% większa |
Lżejsza konstrukcja |
Komfort jazdy |
Zwiększony poziom hałasu, mniejszy komfort na nierównościach |
Lepszy komfort, cichsza praca |
Konieczność koła zapasowego |
Nie |
Tak |
Wymagany system TPMS |
Tak |
Nie jest wymagany |
Możliwość naprawy po uszkodzeniu |
Zazwyczaj wymaga wymiany |
Możliwa naprawa |
Wpływ na zużycie paliwa |
Zwiększone przez większą masę |
Mniejsze zużycie paliwa |
Gwarancja BMW |
36-miesięczne ubezpieczenie (dla opon z gwiazdką) |
Nie wspomniano |
Wybór między oponami run flat a zwykłymi dla BMW nie jest prostą decyzją. Przede wszystkim opony run flat zapewniają znaczące korzyści w zakresie bezpieczeństwa, pozwalając na kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu przez dystans do 150 kilometrów. Jednakże ta technologia wiąże się z wyższymi kosztami - zarówno przy zakupie, jak i podczas eksploatacji.
Ponadto należy pamiętać, że BMW specjalnie dostosowało swoje zawieszenie i systemy bezpieczeństwa do współpracy z oponami run flat. Zmiana na zwykłe opony może wpłynąć na charakterystykę jazdy i działanie systemów wspomagających. Właściciele BMW muszą rozważyć kompromis między zwiększonym bezpieczeństwem a wyższymi kosztami i nieco mniejszym komfortem jazdy.
Ostatecznie decyzja zależy od indywidualnych priorytetów. Jeśli bezpieczeństwo i spokój ducha są najważniejsze, opony run flat stanowią lepszy wybór. Natomiast kierowcy skupieni na komforcie jazdy i niższych kosztach eksploatacji mogą rozważyć przejście na zwykłe opony, pamiętając o konieczności dostosowania stylu jazdy i uwzględnienia miejsca na koło zapasowe.
Q1. Czy opony Run Flat są obowiązkowe w samochodach BMW? Opony Run Flat nie są obowiązkowe, ale są zalecane w BMW. Zawieszenie i systemy bezpieczeństwa BMW są specjalnie dostosowane do współpracy z oponami Run Flat, co może wpływać na zachowanie pojazdu przy użyciu standardowych opon.
Q2. Jakie są główne zalety opon Run Flat? Główne zalety opon Run Flat to możliwość kontynuowania jazdy do 150 km z prędkością 80 km/h po przebiciu, zwiększone bezpieczeństwo oraz brak konieczności posiadania koła zapasowego.
Q3. Czy opony Run Flat są droższe w eksploatacji? Tak, opony Run Flat są droższe w eksploatacji. Są około 40% droższe przy zakupie, mają krótszą żywotność i generują wyższe koszty wymiany oraz serwisowania w porównaniu do standardowych opon.
Q4. Jak opony Run Flat wpływają na komfort jazdy? Opony Run Flat mogą negatywnie wpływać na komfort jazdy. Charakteryzują się zwiększonym poziomem hałasu i mniejszym komfortem, szczególnie na nierównych nawierzchniach, ze względu na ich sztywniejszą konstrukcję.
Q5. Czy można naprawić oponę Run Flat po przebiciu? Zazwyczaj opony Run Flat po przebiciu i przejechaniu dystansu awaryjnego wymagają wymiany, a nie naprawy. Jest to związane z ich specyficzną konstrukcją i względami bezpieczeństwa.
Potrzebujesz więcej wiedzy?