Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Akcyza na samochody ciężarowe w Polsce jest tematem, który budzi wiele pytań i niejasności. Właśnie dlatego postanowiliśmy przygotować ten przewodnik, który pomoże Ci zrozumieć, jak dokładnie działa system akcyzy na samochody ciężarowe w Polsce.
Akcyza to podatek nakładany na niektóre towary, takie jak alkohol, tytoń czy paliwo. W przypadku samochodów, akcyza jest nakładana na samochody osobowe, natomiast samochody ciężarowe są z tego podatku zwolnione. Jednak ten podział jest nieco bardziej skomplikowany, i zależy od wielu czynników, które zostaną omówione poniżej.
Aby określić, czy samochód jest ciężarowy, musimy najpierw zrozumieć, co to jest samochód ciężarowy zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym. Definicja ta jest ważna tylko dla celów podatku akcyzowego i różni się od definicji zawartych w innych przepisach podatkowych oraz w przepisach dotyczących ruchu drogowego i rejestracji pojazdów.
Do celów poboru akcyzy, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), która oparta jest na Zharmonizowanym Systemie Oznaczania i Kodowania Towarów (HS). Samochody ciężarowe są opisane kodem 8704 w Zharmonizowanym Systemie Oznaczania i Kodowania Towarów (HS) oraz Nomenklaturze Scalonej (CN).
Aby samochód mógł być klasyfikowany jako ciężarowy, musi spełniać kilka określonych kryteriów. Kryteria te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów silnikowych, których masa brutto na ogół nie przekracza 5 ton i które posiadają oddzieloną, zamkniętą część tylną lub otwartą platformę, normalnie wykorzystywaną do transportu towarów.
Następujące właściwości wskazują na cechy konstrukcyjne, jakie na ogół posiadają pojazdy objęte tą pozycją:
a) Siedzenia typu ławki bez wyposażenia bezpieczeństwa (np. pasów bezpieczeństwa lub punktów kotwiących i wyposażenia do zainstalowania pasów bezpieczeństwa) lub udogodnienia dla pasażerów w przestrzeni tylnej za przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów.
b) Oddzielna kabina dla kierowcy i pasażerów oraz oddzielna, otwarta platforma z bocznymi burtami i opuszczaną tylną klapą.
c) Brak tylnych okien wzdłuż dwóch ścian bocznych; przesuwne, wahadłowe lub podnoszone drzwi (jedne lub więcej), bez okien, na bocznych ścianach lub z tyłu, do załadunku i rozładunku towarów.
d) Stały panel lub przegroda pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich pasażerów a przestrzenią tylną.
e) Brak elementów komfortowych i wykończenia wnętrza oraz wyposażenia w przestrzeni ładunkowej pojazdu, które kojarzone są z przestrzenią pasażerską pojazdu (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie wnętrza, popielniczki).
Samochody typu Pick-up to specyficzna kategoria pojazdów, które często budzą wątpliwości podatkowe. Tego typu pojazd posiada zwykle więcej niż jeden rząd siedzeń i składa się z dwóch oddzielnych przestrzeni: zamkniętej kabiny do przewozu osób i otwartej lub zakrytej powierzchni do transportu towarów.
Aby taki pojazd mógł być klasyfikowany jako ciężarowy (i tym samym zwolniony z akcyzy), musi spełniać określone kryteria. Na przykład, maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów musi być większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu, lub pojazd musi posiadać więcej niż dwie osie.
Zmiany wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym w 2021 roku wprowadziły kilka nowych obowiązków dla podatników. Jednym z nich jest obowiązek zapłacenia akcyzy w przypadku, gdy zarejestrowany już w kraju samochód ciężarowy zostanie „przerobiony" na osobowy.
Ważną zmianą jest też wprowadzenie obowiązku uzyskania dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy dla importera sprowadzającego z Unii Europejskiej do Polski samochody ciężarowe oraz specjalne o DMC do 3,5 t. Dopiero po otrzymaniu takiego dokumentu, samochód taki będzie można zarejestrować.
Od 1 lipca 2021 r., aby zarejestrować samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, sprowadzany z innego kraju UE, będziemy musieli przedłożyć w wydziale komunikacji odpowiedni dokument z urzędu skarbowego, który potwierdzi, że nie musimy zapłacić akcyzy od tego samochodu.
Uzyskanie dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy jest bezpłatne, jednak do wniosku o wydanie dokumentu należy dołączyć dokumenty dotyczące samochodu, takie jak fotografie, plany, schematy, katalogi, informacje od producenta lub inne dostępne dokumenty umożliwiające organowi podatkowemu wydanie dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju.
Teraz, gdy już wiesz, co to jest akcyza na samochody ciężarowe i jakie są obowiązki podatkowe z nią związane, możesz podjąć świadome decyzje dotyczące zakupu i rejestracji samochodu ciężarowego. Pamiętaj, że jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zawsze warto skonsultować się z ekspertem lub skorzystać z usług firmy takiej jak akcyzawarszawa.pl, która zajmuje się zwolnieniem z akcyzy dla vanów sprowadzanych z zagranicy, a także rejestracją vanów i tłumaczeniami.
Akcyza na samochody ciężarowe jest skomplikowanym tematem, który wymaga dokładnego zrozumienia. Czekają na Ciebie liczne obowiązki, takie jak uzyskanie dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy, a także zrozumienie, które pojazdy są uznawane za ciężarowe, a które nie.
Mamy nadzieję, że ten przewodnik pomógł Ci zrozumieć, jak działa akcyza na samochody ciężarowe w Polsce. Pamiętaj, że jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zawsze warto skorzystać z profesjonalnej pomocy.