Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Silniki 1.2 PureTech to popularne jednostki napędowe, które znalazły zastosowanie w wielu modelach samochodów. Jednakże, problemy z paskiem rozrządu w tych silnikach spędzały sen z powiek wielu kierowcom. Dobra wiadomość jest taka, że producenci wprowadzili 1.2 PureTech poprawiony pasek, który ma rozwiązać dotychczasowe trudności.
W tym artykule przyjrzymy się bliżej historii problemu z paskiem rozrządu w silnikach 1.2 PureTech. Omówimy nowy pasek rozrządu Continental CT1228 i jego zalety. Ponadto, przedstawimy zalecenia dotyczące eksploatacji silnika 1.2 PureTech, które pomogą utrzymać go w dobrej kondycji na dłużej. Na koniec podsumujemy najważniejsze informacje i wnioski.
Silnik 1.2 PureTech, opracowany przez koncern PSA (obecnie część grupy Stellantis), początkowo zapowiadał się bardzo obiecująco. Jednostka ta zdobyła uznanie za swoje parametry pracy, oferując wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach. Wielokrotnie zajmowała pierwsze miejsce w plebiscycie na silnik roku w kategorii pojemności od 1.0 do 1.4 litra. Jednakże, z biegiem czasu okazało się, że zastosowane w nim rozwiązania nie są tak trwałe, jak początkowo zakładano.
Głównym powodem problemów z silnikiem 1.2 PureTech jest zastosowanie paska rozrządu pracującego w kąpieli olejowej. To innowacyjne rozwiązanie miało na celu zmniejszenie oporów, zapewnienie niższego spalania oraz wydłużenie żywotności paska. Niestety, rzeczywistość okazała się zupełnie inna.
Kluczowym czynnikiem powodującym degradację paska jest zjawisko przedostawania się benzyny do oleju silnikowego. Proces ten ma miejsce, gdy kropelki paliwa spływają po ściankach cylindrów i mieszają się z olejem w dolnej części skrzyni korbowej. W rezultacie olej traci swoje właściwości, co prowadzi do przedwczesnego zużycia paska rozrządu.
Badania przeprowadzone przez firmę Continental wykazały, że już 5% dodatku benzyny do oleju powoduje o 30% większą degradację paska. Proces ten jest tym intensywniejszy, im więcej benzyny trafi do oleju. Co więcej, pasek nie najlepiej znosi kontakt z olejem, przez co zaczyna się łuszczyć.
Problem ten nasila się szczególnie w samochodach, które są rzadko używane lub pokonują krótkie dystanse. W takich warunkach silnik nie ma szansy osiągnąć optymalnej temperatury pracy, co sprzyja rozrzedzaniu się oleju i jego zanieczyszczeniu benzyną.
Skutki degradacji paska rozrządu w silnikach 1.2 PureTech mogą być bardzo poważne i mieć wpływ na różne aspekty funkcjonowania pojazdu.
Zanieczyszczenie układu olejowego: Łuszczący się pasek rozrządu powoduje zanieczyszczenie oleju, co ma negatywny wpływ na smarowanie silnika. Resztki paska mogą zapychać sitko pompy oleju, co zmniejsza skuteczność smarowania i prowadzi do spadku ciśnienia oleju w układzie.
Problemy z układem hamulcowym: Zanieczyszczenia mogą dostać się do pompy próżniowej układu wspomagania hamulców, co powoduje spadek jej wydajności. W konsekwencji może to prowadzić do wydłużenia drogi hamowania i osłabienia siły hamowania.
Zakłócenia w pracy silnika: Zatkanie filtrów zaworów elektromagnetycznych układu zmiennych faz rozrządu pogarsza smarowanie i powoduje spadek ciśnienia oleju, co może wpływać na pracę silnika.
Ryzyko poważnej awarii: W skrajnych przypadkach degradacja paska rozrządu może doprowadzić do jego zerwania, co grozi poważnym uszkodzeniem silnika i stanowi zagrożenie w ruchu drogowym.
Zwiększone zużycie oleju: Konsekwencją przedostawania się benzyny do oleju jest również nadmierne zużycie oleju w wyniku zużycia pierścieni tłokowych.
Problemy z zapłonem: Może dochodzić do licznych samozapłonów, co prowadzi do niszczenia świec zapłonowych.
Gromadzenie się nagaru: Nagar może blokować pierścienie tłokowe, co pogłębia zjawisko tworzenia samozapłonów oraz zwiększa pobór oleju.
Początkowo producent zalecał wymianę paska rozrządu co 160 tys. km. Jednak w obliczu narastających problemów, zmieniono te zalecenia na 100 tys. km lub co 6 lat. Niektórzy eksperci sugerują nawet częstszą wymianę, co 50 tys. km, oraz regularne czyszczenie smoka pompy oleju.
Warto podkreślić, że problem ten dotyka głównie silniki z początkowego okresu produkcji. Producent wprowadził pewne modyfikacje w późniejszych wersjach, a ostatnia generacja silników PureTech wykorzystuje łańcuch zamiast paska, co ma wyeliminować ten problem.
Continental wprowadził nowy pasek rozrządu o oznaczeniu CT1228, który ma rozwiązać problemy występujące w silnikach 1.2 PureTech. Ten innowacyjny produkt został specjalnie zaprojektowany do pracy w środowisku olejowym i jest przeznaczony do silników produkowanych od końca 2013 roku. CT1228 zastępuje wcześniejszy model CT1188 we wszystkich zastosowaniach.
Nowy pasek rozrządu Continental CT1228 to odpowiedź na wyzwania, jakie stawia przed producentami praca paska w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie ma na celu zmniejszenie tarcia w silniku, co przekłada się na niższe spalanie i emisję CO2. Dodatkowo, zapewnia cichszą pracę jednostki napędowej z precyzyjnym taktowaniem. Jednak praca w gorącym oleju wymaga od paska rozrządu wyjątkowych właściwości.
Continental skupił się na poprawie właściwości materiału paska, aby sprostać wymagającym warunkom pracy. Oto główne ulepszenia wprowadzone w konstrukcji CT1228:
Zoptymalizowana powłoka: Elementy cięgna szklanego mają ulepszoną, olejoodporną powłokę.
Udoskonalony materiał bazowy: Pasek jest osadzony w gumie HNBR (uwodorniony kauczuk nitrylowy) usieciowanej nadtlenkiem.
Zwiększona zawartość akrylonitrylu (ACN): Wyższa zawartość ACN zapewnia lepszą odporność materiału na związki węgla, które mogą powstać w wyniku tarcia między krystalizowanymi zanieczyszczeniami w oleju.
Wielowarstwowy system ochrony: Aramidowy materiał na wewnętrznej stronie paska jest wyposażony w zaawansowany system ochrony przed zużyciem.
Specjalny skład materiałów: Przy zastosowaniu odpowiedniego oleju, pasek zamienia się w wytrzymały i trwały przetwornik mocy.
Dzięki tym ulepszeniom, CT1228 oferuje najlepszą możliwą charakterystykę pracy, szczególnie w przypadku starszych silników.
Jednym z głównych problemów, z którymi borykały się wcześniejsze wersje pasków rozrządu, była ich degradacja w środowisku olejowym. Nowy pasek CT1228 został specjalnie zoptymalizowany do długotrwałego stosowania w oleju, zapobiegając zjawiskom odrywania się cząstek materiału.
Zwiększona odporność na olej ma kluczowe znaczenie, ponieważ nawet najmniejsze zanieczyszczenia w oleju mogą powodować powstawanie twardych drobnych elementów. Jeśli takie elementy dostaną się między pasek a koło pasowe, mogą uszkodzić pasek, a w najgorszym przypadku doprowadzić do jego zerwania.
CT1228 charakteryzuje się dłuższą żywotnością, która może sięgać nawet 60 tys. kilometrów. Jest w stanie wytrzymać kilka lat częstej eksploatacji, choć profilaktycznie zaleca się jego wymianę średnio co 4 lata.
Warto podkreślić, że pasek CT1228 ma większą powierzchnię tarcia niż standardowe paski klinowe, co zawdzięcza wyprofilowanym żeberkom oraz odpowiednim kołom pasowym. To przekłada się na lepszą przyczepność i efektywniejszą pracę.
Continental przypomina również, że w silnikach wykorzystujących pasek CT1228 należy bezwzględnie stosować się do zaleceń producenta dotyczących rodzaju oleju. Właściwy olej ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania i trwałości paska rozrządu.
Podsumowując, nowy pasek rozrządu Continental CT1228 to znaczący krok naprzód w rozwiązywaniu problemów występujących w silnikach 1.2 PureTech. Dzięki zaawansowanej konstrukcji i zwiększonej odporności na olej, ma szansę znacząco poprawić niezawodność i trwałość tych jednostek napędowych. Jednakże, ostateczna ocena skuteczności tego rozwiązania będzie możliwa dopiero po dłuższym okresie użytkowania w rzeczywistych warunkach drogowych.
Prawidłowa eksploatacja silnika 1.2 PureTech ma kluczowe znaczenie dla jego długotrwałej niezawodności i wydajności. Przestrzeganie zaleceń producenta oraz regularne serwisowanie pojazdu może pomóc w uniknięciu wielu problemów związanych z tą jednostką napędową. Oto najważniejsze wskazówki dotyczące właściwej eksploatacji silnika 1.2 PureTech.
Regularna wymiana oleju jest jednym z najważniejszych aspektów utrzymania silnika 1.2 PureTech w dobrej kondycji. Producent zaleca wymianę oleju co 20 000-25 000 km lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Jednakże, biorąc pod uwagę specyfikę tego silnika, wielu ekspertów sugeruje krótsze interwały wymiany oleju.
Dla samochodów użytkowanych codziennie, zaleca się wymianę oleju co około 8 000-12 000 kilometrów lub co 6-12 miesięcy. W przypadku pojazdów rzadko eksploatowanych, olej silnikowy powinien być wymieniany co najmniej raz w roku, niezależnie od przebiegu. To ma na celu zapobieganie utlenianiu się oleju, co może negatywnie wpływać na jego właściwości.
Warto pamiętać, że silnik 1.2 PureTech to jednostka o stosunkowo małej pojemności, ale dużej mocy, co może prowadzić do szybszego zużycia oleju. Dlatego też wiele warsztatów rekomenduje wymianę co 15 000 km, aby zapewnić optymalną ochronę silnika.
Istotne jest również stosowanie odpowiedniego rodzaju oleju. Dla silników 1.2 PureTech wyprodukowanych przed sierpniem 2018 roku zaleca się olej 05W30 RCP. Dla nowszych silników rekomendowany jest olej 0W20 spełniający normę B71 2010. Warto zaznaczyć, że Stellantis (grupa, do której należą marki używające silnika 1.2 PureTech) ogłosił, że jedynym rekomendowanym olejem do tego silnika jest właśnie olej 0W-20 spełniający wspomnianą normę.
Oprócz regularnej wymiany oleju, zaleca się również kontrolę jego poziomu co miesiąc i ewentualne uzupełnienie. To szczególnie ważne w przypadku silników 1.2 PureTech, które mogą mieć tendencję do zwiększonego zużycia oleju.
Pasek rozrządu w silniku 1.2 PureTech wymaga szczególnej uwagi ze względu na jego pracę w środowisku olejowym. Producent początkowo zalecał wymianę paska co 240 000 km, jednak w obliczu pojawiających się problemów, interwał ten został znacznie skrócony.
Obecnie zaleca się wymianę paska rozrządu co 100 000 km. Jednakże, wielu ekspertów sugeruje jeszcze częstszą kontrolę i wymianę, nawet co 50 000-60 000 km, szczególnie w przypadku intensywnej eksploatacji pojazdu lub jazdy głównie na krótkich dystansach.
Podczas każdej zalecanej wymiany oleju należy wzrokowo kontrolować stan paska rozrządu. Należy zwrócić uwagę na wszelkie oznaki zużycia, takie jak pęknięcia, przetarcia czy łuszczenie się materiału paska. Jeśli zauważymy jakiekolwiek niepokojące objawy, pasek powinien zostać wymieniony niezwłocznie, niezależnie od przebiegu.
Warto pamiętać, że wymiana paska rozrządu w silniku 1.2 PureTech nie powinna ograniczać się tylko do samego paska. Zaleca się również wymianę paska pompy cieczy, uszczelek, a często także pompy oleju napędzanej łańcuszkiem. Konieczne jest również dokładne oczyszczenie układu smarowania, wymiana oleju i filtra oleju oraz sprawdzenie pompy próżniowej.
Dodatkowo, warto rozważyć wymianę nastawników zmiennych faz rozrządu, ponieważ mogą one ulec zablokowaniu, co może prowadzić do przeskoczenia paska na zębach.
Podsumowując, właściwa eksploatacja silnika 1.2 PureTech wymaga regularnej i częstej wymiany oleju, stosowania oleju o odpowiedniej specyfikacji oraz systematycznej kontroli i wymiany paska rozrządu. Przestrzeganie tych zaleceń może znacząco przyczynić się do zwiększenia trwałości i niezawodności tego silnika. Warto również rozważyć serwisowanie pojazdu w autoryzowanych stacjach obsługi, co może mieć znaczenie w przypadku ewentualnych roszczeń gwarancyjnych lub akcji serwisowych producenta.
Silnik 1.2 PureTech, mimo początkowych problemów, przeszedł znaczącą ewolucję. Wprowadzenie nowego paska rozrządu Continental CT1228 ma duży wpływ na poprawę niezawodności tej jednostki napędowej. Dodatkowo, przestrzeganie zaleceń dotyczących częstszej wymiany oleju i regularnej kontroli paska rozrządu może przyczynić się do zwiększenia trwałości silnika.
Choć silnik 1.2 PureTech wciąż wymaga szczególnej uwagi, to dzięki wprowadzonym udoskonaleniom i właściwej eksploatacji, może on być niezawodnym i ekonomicznym wyborem dla wielu kierowców. Ważne jest, aby właściciele samochodów z tym silnikiem byli świadomi jego specyfiki i stosowali się do zaleceń producenta i ekspertów. To pozwoli im cieszyć się zaletami tej jednostki napędowej, minimalizując jednocześnie ryzyko poważnych awarii.